Geometria - Mondrian Bécsben

  • Szőnyei György
  • 2005. június 16.

Képzőművészet

A mozgólépcső áttetsző üvegburkolatú folyosón fut. Szinte megszűnnek az árnyékok, a fény egyenletesen deríti be a teret.

A mozgólépcső áttetsző üvegburkolatú folyosón fut. Szinte megszűnnek az árnyékok, a fény egyenletesen deríti be a teret. A múzeumi "utazás" végén Piet Mondrian élére fordított, sárga-fehér kompozíciója fogad. A négy különböző vastagságú vonallal négyzetalakot felidéző képnél egyszerűbbet nem nagyon festett Mondrian, akinek műveiből most először rendeztek retrospektív kiállítást Bécsben.

A mozgólépcső szerkezetét burkoló szürke lemezek, a lépcsőfokok csíkos felülete, a gumikorlát fekete sávja, az üvegtáblák alkotta tér: mind a Mondrian művészetéből fakadó harmonikus, modern építészeti idea tárgyi bizonyítéka. Pedig Mondrian a harmóniát a régi művészeti eszmény igyekezeteként fogta fel, melyben "a természet ismétlésének" gesztusa dominál, miközben önmaga számára inkább "kiegyensúlyozott viszonyokról" beszélt. Az aranymetszés felfedezése óta rajta kívül senki nem foglalkozott azzal, hogy a két méret megszerkesztésekor rögzített "isteni" arányosságon kívül a tökély esztétikai lehetőségeit keresse.

Nem véletlenül emleget Mondrian "viszonyokat", többes számban. A közismert kék, piros, sárga négyzeteket keretező fekete sávos kompozícióiban ezeket a változatos viszonylatokat és új arányosságokat láthatjuk. Mintha nagyítóval néznénk egy textília anyagszerkezetét, úgy tárul fel előttünk a konstrukció lényege. A festmények szélein "túlfutó" függőleges és vízszintes sávok formálta rácsozatok: a modernizmus vázszerkezetei. E formációk a képzőművészet avantgárd gesztusain túl "irányelvet" adnak a Mondriant követő időszak tárgyi, urbanisztikai arculatához. A képein látható négyzetek és sávok kapcsolódási pontjai hordozzák az üzenetet - ez Mondrian legfontosabb művészeti öröksége.

Mondrian az 1920-as évek kezdete óta festi következetesen derékszögű kompozícióit (a De Stijl mozgalommal éppen a diagonális szerkesztési alternatívák megjelenése miatt szakított). Akár sűrű felépítésű struktúráit, akár egyszerű, minimalista képeit nézzük, felsejlik a festő inspirálta Bauhaus nyomán megszületett lakótelepi házak tagolása, geometriája, a könnyűszerkezetes építmények, az apró, színes négyzetekből rakott mozaikburkolatok, a sokpolcos szekrénysorok ritmikája.

Az Albertina kilencven festményt és rajzot felsorakoztató kiállításán nemcsak jól ismert és favorizált műveit láthatjuk, hanem számtalan csendéletét, tájképét, terebélyes lombkoronát ábrázoló kompozícióját is, melyekben a görbe ágakat "kiegyenesítve", fázisról fázisra kutatja a vízszintes-függőleges szerkezeti vázat. A nonfiguratív művészettől idegenkedő műbarátok számára ez a sorozat a válasz a "hogyan születik az absztrakció" kérdésére. Az alapművek sorát felvonultató, hibátlanul rendezett, szenzációs kiállítás egy fő művel marad adós, Mondrian utolsó alkotásával, személyes kedvencemmel: pedig szívesen pózoltam volna egy fotó erejéig a kockás ingemben a Broadway Boogie-woogie (1942-43) előtt - de ezért most egészen New Yorkig, a MOMA-ig kéne mozgólépcsőzni.

Bécs, Albertina, megtekinthető június 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.