Geometria - Mondrian Bécsben

  • Szőnyei György
  • 2005. június 16.

Képzőművészet

A mozgólépcső áttetsző üvegburkolatú folyosón fut. Szinte megszűnnek az árnyékok, a fény egyenletesen deríti be a teret.

A mozgólépcső áttetsző üvegburkolatú folyosón fut. Szinte megszűnnek az árnyékok, a fény egyenletesen deríti be a teret. A múzeumi "utazás" végén Piet Mondrian élére fordított, sárga-fehér kompozíciója fogad. A négy különböző vastagságú vonallal négyzetalakot felidéző képnél egyszerűbbet nem nagyon festett Mondrian, akinek műveiből most először rendeztek retrospektív kiállítást Bécsben.

A mozgólépcső szerkezetét burkoló szürke lemezek, a lépcsőfokok csíkos felülete, a gumikorlát fekete sávja, az üvegtáblák alkotta tér: mind a Mondrian művészetéből fakadó harmonikus, modern építészeti idea tárgyi bizonyítéka. Pedig Mondrian a harmóniát a régi művészeti eszmény igyekezeteként fogta fel, melyben "a természet ismétlésének" gesztusa dominál, miközben önmaga számára inkább "kiegyensúlyozott viszonyokról" beszélt. Az aranymetszés felfedezése óta rajta kívül senki nem foglalkozott azzal, hogy a két méret megszerkesztésekor rögzített "isteni" arányosságon kívül a tökély esztétikai lehetőségeit keresse.

Nem véletlenül emleget Mondrian "viszonyokat", többes számban. A közismert kék, piros, sárga négyzeteket keretező fekete sávos kompozícióiban ezeket a változatos viszonylatokat és új arányosságokat láthatjuk. Mintha nagyítóval néznénk egy textília anyagszerkezetét, úgy tárul fel előttünk a konstrukció lényege. A festmények szélein "túlfutó" függőleges és vízszintes sávok formálta rácsozatok: a modernizmus vázszerkezetei. E formációk a képzőművészet avantgárd gesztusain túl "irányelvet" adnak a Mondriant követő időszak tárgyi, urbanisztikai arculatához. A képein látható négyzetek és sávok kapcsolódási pontjai hordozzák az üzenetet - ez Mondrian legfontosabb művészeti öröksége.

Mondrian az 1920-as évek kezdete óta festi következetesen derékszögű kompozícióit (a De Stijl mozgalommal éppen a diagonális szerkesztési alternatívák megjelenése miatt szakított). Akár sűrű felépítésű struktúráit, akár egyszerű, minimalista képeit nézzük, felsejlik a festő inspirálta Bauhaus nyomán megszületett lakótelepi házak tagolása, geometriája, a könnyűszerkezetes építmények, az apró, színes négyzetekből rakott mozaikburkolatok, a sokpolcos szekrénysorok ritmikája.

Az Albertina kilencven festményt és rajzot felsorakoztató kiállításán nemcsak jól ismert és favorizált műveit láthatjuk, hanem számtalan csendéletét, tájképét, terebélyes lombkoronát ábrázoló kompozícióját is, melyekben a görbe ágakat "kiegyenesítve", fázisról fázisra kutatja a vízszintes-függőleges szerkezeti vázat. A nonfiguratív művészettől idegenkedő műbarátok számára ez a sorozat a válasz a "hogyan születik az absztrakció" kérdésére. Az alapművek sorát felvonultató, hibátlanul rendezett, szenzációs kiállítás egy fő művel marad adós, Mondrian utolsó alkotásával, személyes kedvencemmel: pedig szívesen pózoltam volna egy fotó erejéig a kockás ingemben a Broadway Boogie-woogie (1942-43) előtt - de ezért most egészen New Yorkig, a MOMA-ig kéne mozgólépcsőzni.

Bécs, Albertina, megtekinthető június 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.