Cigánd, Sárospatak

Demonstráció Borsod megye legrosszabb útjáért

  • Bódisz Attila
  • 2013. május 2.

Kis-Magyarország

Több ezer kátyú és a felújítás reménytelensége vitte utcára május elsején a Sárospatak és Cigánd közötti út minősíthetetlen állapota miatt demonstrálókat. Ha nem sikerül eredményt elérni, útlezárás következhet.

A Cigándról és Sárospatakról egy időben induló kerékpáros demonstrálók félúton, a közigazgatásilag Tiszakarádhoz tartozó kistelepülésen, Nagyhomokon találkoztak. Itt adták át petíciójukat Hörcsik Richárdnak, a térség fideszes országgyűlési képviselőjének. A helyi italbolt előtti téren minimajálist rittyentettek A Bodrogköz Tájmúzeumáért Alapítvány önkéntesei. A többtucatnyi kerékpárost és a megmozdulás résztvevőit terített asztallal várták, csörögével, káposztás étellel és frissítővel. A körülbelül 30 kilométer hosszú útszakasz problémája nem új keletű, már 2007-ben is volt kezdeményezés a felújításra – derült ki a rendezvényen felolvasott petícióból.

 


Fotó: Bódisz Attila

A gondok a cigándi Tisza-híd átadása, vagyis 1994 után kezdődtek el, a térség ezzel ugyanis belekerült a nemzetközi teherforgalom vérkeringésébe. Ennek ma már egyáltalán nem örülnek, hiszen a helybeliek elsősorban a jelentős kamionforgalmat okolják az út tönkretételéért. A 3814-es úton haladnak ugyanis a Szlovákia felől Sátoraljaújhelynél az országba érkező, valamint a 37-es számú főút irányából Kisvárda, majd Záhony felé tartó kamionok. A két szomszédos kistérség – a sárospataki és a cigándi – nevében megírt petícióba azt is belefogalmazták: csakis a teljes felújítást fogadják el. A kátyúzásnak ugyanis semmi értelmét nem látják.

Útlezárás is lehet

Aros János, Sárospatak fideszes polgármestere negyvenezerre becsülte azoknak az embereknek a számát, akik a két érintett kistérségben élnek, vagyis potenciális kárvallottjai a tarthatatlan útállapotoknak. A városvezető emlékeztetett rá, hogy a megyei hírportál felmérése alapján a két zempléni város között húzódó útszakasz Borsod-Abaúj-Zemplén megye legrosszabb útja. Oláh Krisztián, Cigánd független (de közismerten konzervatív) polgármestere a magyarnarancs.hu tudósítójának elmondta, hogy tudomása szerint egyelőre sehol sem tart az útfelújítás ügye, ezért is kezdeményezték a kerékpáros demonstrációt. Újból és újból fel akarják hívni a figyelmet a környéken élőket feszítő problémára. A cigándi emberek egyre türelmetlenebbek, sokan már egyfajta polgári engedetlenség, vagyis az útlezárás lehetőségét fontolgatják – mondta Oláh. Véleménye szerint azonban be kell tartani a fokozatokat. Eddig a térség kapcsolati tőkéjén keresztül próbáltak támogatást szerezni a beruházáshoz, most azonban már a demonstráció eszközéhez nyúltak, mivel konkrét lépések nem történtek a probléma megoldására. Emlékeztetett rá, hogy ez egyszer már működött, amikor a közigazgatás átszervezése idején a Bodrogköz addigi kistérségi központjára, Cigándra eredetileg nem terveztek járásközpontot a döntéshozók. A bodrogköziek ekkor autós felvonulást és demonstrációt tartottak, részben ennek eredményeként vált járásközponttá a kisváros. Most is azt várják, hogy figyelemfelhívó felvonulásuk nyomán elkezdődik a projekt, aminek eredményeként legkésőbb egy év múlva be is fejezik az útfelújítást.

Nekik is van joguk

Hörcsik Richárd országgyűlési képviselő néhány hete már interpellált a parlamentben a Sárospatak és Cigánd közötti út ügyében. A honatya nem tartja különösnek, hogy jobboldali érzelmű városvezetők demonstrálnak egy ügy érdekében. Egy ilyen esemény inkább segíti a munkáját, hiszen az erősíti a lobbierejét, ha felmutatható tömegbázist tud maga mögött – fogalmazott. A képviselő újságírók előtt arról beszélt, hogy a zempléni emberek nem ok nélkül követelőznek, hiszen az ország egyik legszegényebb térségében élőknek is joguk van ahhoz, hogy tengelytörés nélkül jussanak el a legközelebbi városba vagy a munkahelyükre. Hozzátette: jó út nélkül nincs idegenforgalom, sem gazdasági fejlődés. Hörcsik Richárd szerint történt már előrelépés az ügyben, ugyanis Mengyi Rolanddal, a Borsod Megyei Közgyűlés elnökével hozzákezdtek Tokaj-Hegyalja útfejlesztési programjának kidolgozásához. Ezek között mindenképpen a legfontosabb a 37-es számú főút rendbetétele, ugyanis az az egész térség ütőere. A cigándi út teljes rekonstrukciója 2,3 milliárd forintba kerülne, amit nem könnyű előteremteni. A honatya szerint erre európai uniós források átcsoportosításával nyílhat lehetőség, de ehhez Brüsszel hozzájárulása is szükséges.

 

Hörcsik Richárd


Hörcsik Richárd

Fotó: Bódisz Attila

 

Hörcsik Richárd hozzátette azt is, hogy vélhetően feljelentést tesz a 37-es főúton végzett korábbi beruházások miatt, ugyanis a kivitelezési munkák lezárta után nem sokkal a burkolat ismét tönkrement. Véleménye szerint meg kell vizsgálni a kivitelező és a munka átvevőjének felelősségét. A honatya ezzel együtt a térség rendőrkapitányságaitól azt szeretné megtudni, hogy az elmúlt hónapokban hány baleset történt a kátyúk miatt, valamint kíváncsi az úthibák által okozott károk mértékére is. A kamionforgalom esetleges korlátozásáról szólva kiemelte: erre nincs lehetőség. Arra viszont igen, hogy a Cigánd–Sárospatak közötti útszakaszon díjköteles legyen az úthasználat. Ezzel várhatóan csökkenne a teherforgalom, ugyanis az a cél, hogy az Ukrajnába tartó kamionokat az M3-as autópályára tereljék át.

A Bodrogközben jelenleg több útfelújítás is zajlik. Az ország egyik legrosszabb minőségű útja, a Sárospatak és Vajdácska közötti szakasz rekonstrukciója már elkezdődött. Ugyancsak készül a Bodroghalom és a cigándi út közötti rész, amin jelenleg nem is lehet közlekedni. Megújul a Pácint és Cigándot összekötő út, aminek már évek óta el kellett volna készülnie, és végeznek egy kisebb felújítást a Sátoraljaújhely és Zemplénagárd közötti út egy rövid szakaszán is. A különlegesen rossznak tartott utak közül egyedül a Sárospatak és Cigánd közötti szakasz nincs benne a megyei felújítási tervben.

 


Fotó: Bódisz Attila

Figyelmébe ajánljuk