Így veszett a semmibe idén a Fidesz egyik fő kampányígérete

Kis-Magyarország

Bohózatba fullad Békés megye legfontosabb és legforgalmasabb közútja, a 44-es számú főút gyulai szakaszának felújítása, pontosabban annak elhúzódása.

Erősen kampányíze volt idén februárban, hogy a Viharsarokban (is) több útszakasz mellett jelent meg a tájékoztató tábla, amely szerint az adott utat hamarosan felújítják. Ekkor alig két hónappal voltunk az országgyűlési választás előtt, és egészen véletlenül éppen ekkor kerültek ki ezek a táblák az autósok „tájékoztatására”.

Így volt Békés megye legforgalmasabb közútja, a 44. számú főút Gyulát elkerülő egyik szakasza mellett is, amely egykor EU-s előcsatlakozási alapból, az ún. PHARE-program forrásaiból valósult meg. Az elmúlt több mint két évtizedben a karbantartás szinte teljes hiánya miatt mára tengelytörés kísérlete nélkül nehéz átevickélni ezen az útszakaszon.

Az országgyűlési választás napjáig, április 8-ig nem történt semmi, de azt követően három hónappal is csak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztató táblája árválkodott arról „tudósítva”, hogy itt hamarosan kezdődik a több mint szükséges útfelújítás.

false

 

Aligha véletlen, hogy türelmetlen gyulaiak összefirkálták a táblát, egyben kérdőre vonták a tájékoztatás kihelyezőit, hogy mikor is kezdődik a felújítása.

Győzelmi jelentés

Egy interpellációra adott válaszában Görgényi Ernő gyulai fideszes polgármester június végén azt válaszolta, hogy július 16-án adják át a munkaterületet a beruházónak, hogy közel két kilométeren felújítsa az utat, amelynek bekerülési költsége 443 millió forint lesz. Majd egy másik alkalommal ezt azzal egészítette ki a gyulai városvezető, harcolnak azért is, hogy a főút Gyulát elkerülő szakaszának másik része is megújuljon. Ez ma távolba vesző tervnek, hiú reménynek tűnik.

A beharangozott időpont, július 16-a után nem történt semmi a felújításra igencsak megérett útszakaszon, amely nem kis részben a Balkán és Nyugat-Európa közötti kamionforgalmat bonyolítja. Mindez annál is furcsább és érthetetlenebb, mert július 17-én Békéscsabán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatóságán, a sajtó jelenlétében egyeztetett a közutas társaság, a rendőrség, a katasztrófavédelem a gyulai városvezetéssel.

Az erről szóló nem is kicsit győzelmi jelentésnek ható beszámolók fő mondandója az volt, hogy jövő héten, azaz július második felében kezdődik a várva várt felújítás.

Cseppben tenger

Ám azóta sem történt semmi. Nem jelentek meg a kivitelező gépei, nem marták fel az utat, és nem terítettek új aszfaltot a kritikus állapotú burkolat helyére. Noha a bejelentés értelmében ezzel októberre végeztek volna.

false

 

Ezen a tájékoztatón Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója azt is elmondta, hogy 2018-ban a Viharsarokban 3,3 milliárd forintból összesen 28 kilométer út újul meg. Erre a Körös-völgy összességében 2 ezer kilométeres úthálózata rá is szorul, mert döntő többsége kritikus állapotban van. Az alig 30 kilométer csak csepp a tengerben. Békés megyében több helyütt elkezdődött és befejeződött a beharangozott útfelújítás, csak a legfontosabb, gyulai szakasz maradt ki.

Nemrégiben sajtóközleményt adott ki a Magyar Közút Békés megyei igazgatósága, amelyben arról tájékoztatták a közvéleményt, hogy ebben az évben már nem fognak bele az általuk többször jelzett és bejelentett útberuházásnak a gyulai elkerülő szakaszon, mert félő, hogy a munkák vége már fagyos időszakra esne, ez pedig lehetetlenné teszi a befejezést. Megfogalmazásuk szerint „az előzetesen elkészített építési ütemtervet újra kellett terveznie a szakembereknek”.

false

 

A közel félmilliárd forintos projektet a jövő évre halasztják, de azt pontosan nem tudni, jövőre tavasszal mikor kezdik meg a munkát. Ám az továbbra sem világos, hogy eredeti ütemtervüket miért kellett teljes egészében megváltoztatni? A saját maguk szabta ütemtervet mi tette semmissé?

Van még lejjebb is: bevezették a sebességhatárt

Mindez szóba került minap a gyulai képviselő-testület ülésén is. Egy újabb interpellációra adott válaszból kiderült: a gyulai önkormányzat írásban kereste meg az ügyben a beruházót, de máig hivatalos választ nem kaptak a felvetéseikre, az érintett városvezetés is csak a sajtóból tájékozódik. 
Időközben azért történt valami a 44-es főút Gyulát elkerülő szakaszán. A legnagyobb lyukakat ideiglenesen betömték, és az eddig kihelyezett 60 kilométeres legfelső sebességhatárt jelző táblákat 40-esre cserélték.

false

 

Viszont tény: az idén februárban kihelyezett, immár összefirkált „tájékoztató” tábla így több mint egy évvel előzi meg a lehetséges munkakezdést.

(A szerző felvételei)

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.