Tanítónő volt, csirkefogó lett, végigfotózta Csongrádot – a képei most kincset érnek

Kis-Magyarország

A 96 évesen meghalt csongrádi Kalmár Margit életénél csak most előkerült fotói izgalmasabbak: olyan hétköznapi dolgokat is megörökített, amelyekről a korabeli újságok nem írtak, mert megszokottak voltak, de alig száz évvel később esetleg már emlékük sincs.

Nyár elején tíz fotóalbumot kapott a csongrádi Tari László Múzeum. A család, amely birtokolta a mintegy négyezer képet tartalmazó gyűjteményt, Pintér László helytörténeti kutató javaslatára döntött úgy, hogy inkább átadja azt az intézménynek. A felvételeket 1928 és 1936 között készítette Kalmár Margit tanítónő és húga, Ilona, ezek mintegy tíz százalékát már ismerte a múzeum, mert a kilencvenes évek elején rendezett egy kiállítást Kalmár Margit tiszai képeiből. Most derült ki, hogy a gyűjtemény az akkor megismertnél jóval nagyobb és izgalmasabb. Olyan épületek, emberi helyzetek, természeti értékek is láthatók a képeken, amelyekről a korabeli újságok nem írtak, mert megszokottak voltak, de alig száz évvel később esetleg már emlékük sincs.

Gyöngyössy Orsolya néprajzkutató, a múzeum igazgatója december 16-án, kedden tartott vetítést a képekből a csongrádi Régi Galériában. Minden fotóról elmondta, amit tudni érdemes, Kalmár Margitról is.

 
Margit a főiskolai évek alatt.
Fotó: Tari László Múzeum, Néprajzi Adattár 

A Kalmár család 1908-ban került Csongrádra, amikor az apa, Kalmár Illés elnyerte a főkántori állást. A Templom utca 3. alatt jómódban éltek, ez a képeken látszik. Volt cselédjük, estélyeket tartottak, kártyapartikat, sokszor kirándultak, olykor külföldre utaztak, készültek felvételek Ausztriában is.

A legidősebb gyerek, Endre apja nyomdokán haladva elvégezte a kántortanító-képzőt, az első világháborúból főhadnagyként tért haza, Csongrádon tanított. Az egyik lány, Magdolna Boda Vilmos reálgimnáziumi igazgatóhoz ment feleségül. Ilona festett, főleg portrékat, de tájképeket is. Egy svájci síedző felesége lett, hamar elváltak, de ő Zürichben maradt, városházi adminisztrátor lett, közben rendszeresen látogatta a csongrádi rokonokat.

 
Ilona közönség előtt fest. 
Fotó: Kalmár Margit/Tari László Múzeum, Néprajzi Adattár
 

Ákos, a legfiatalabb testvér laza életművész lehetett: kézen állt a Nagyboldogasszony-templom tornyának erkélyén a korláton. Ahogy édesanyja a kántorlak udvaráról ezt látta, összeesett. Ákosnak három gyereke született, az egyik Skóciába ment férjhez, a másik pilóta lett, a harmadik cirkuszi akrobata. 

A Kalmár család legidősebb lánygyermeke volt Margit, akit Gingának neveztek otthon. 1900-ban született, a piroskavárosi zárdaiskolában kezdett tanulni, 1918-ra elvégezte a szegedi tanítóképzőt. Akkor lett pályakezdő, amikor a tiranoni döntés nyomán sok határon túli értelmiségi költözött át az anyaországba, túlkínálat volt tanárokból. Éveken át nem tudott elhelyezkedni, majd tanyai iskolákban kapott állást, és évek múlva került a csongrádi belvárosi iskolába, ahol aztán pályája nagy részét töltötte.

 
Diákjai között
Fotó: Tari László Múzeum, Néprajzi Adattár
 

Kedves hölgy, finom arcvonásokkal, szomorú szemmel – írta róla egy kortársa a naplójában. Volt egy piros esernyője, mindig elegánsan öltözött. Tanítványai Aranyanyának nevezték, szerették. Egyik képén az évzáró után kapott virágokkal van tele a szobája.

 
Évzáró után
Fotó: Kalmár Margit/ Tari László Múzeum, Néprajzi Adattár

Kalmár Margit az 1920-as évek végén kezdett fotózni, nő létére különcnek tűnhetett ezzel a hobbival. A felvételek előhívásához a tanítónőnek nem volt felszerelése, de a fotós baráti körnek, amelybe többek között Szőke István közjegyző, Szarka Ödön orvos és Bozó Andor ügyvéd is tartozott, igen. Az említettek fotóhagyatékáról semmit sem lehet tudni. Az viszont ismert, hogy együtt hívták elő a képeiket, és megbeszélték, melyiket melyik pályázatra, versenyre küldik. Margit is nyert Kodak-díjat, és megkapta a Magyar-Osztrák Alpesi Egyesület fotós díját is. Szeretett a fényekkel, árnyékokkal kísérletezni. Édesanyja egy idő után szóvá tette, minek fényképez örökké, amikor már így is rengeteg képe van.

„Nem értette édesanyám, hogy az ember mindig lát újat” – mondta erről utóbb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.