Mi a hézag? (Boros János (szerk.): Igazság és kommunikáció - Tanulmányok Donald Davidson filozófiájáról

  • Bugyinszki György
  • 2005. május 26.

Könyv

A magyar társadalomtudományos és filozófiai könyvkiadás forráshiányos állapota miatt még a legalapvetőbb kortárs szerzők műveinek fordítására és kiadására sincsen pénz.
A magyar társadalomtudományos és filozófiai könyvkiadás forráshiányos állapota miatt még a legalapvetőbb kortárs szerzők műveinek fordítására és kiadására sincsen pénz. Így fordulhatott elő, hogy a XX. század végének egyik leg-nagyobb hatású gondolkodójától, a tavalyelőtt 86 évesen (tervezett magyarországi látogatása előtt nem sokkal) elhunyt amerikai Donald Davidsontól eleddig csupán néhány tanulmány jelent meg magyar nyelven (én szám szerint kettővel találkoztam), azok is folyóiratban. A vele foglalkozó cikkek, könyvfejezetek terén is csak valamivel jobb a helyzet, egy átfogó magyar nyelvű monográfiáról már nem is szólva.

Hogy miért fontos egyáltalán Davidson életműve? Egyebek mellett azért, mert tudatfilozófusként egy olyan korban foglalkozott az emberi gondolkodás és cselekvés természetével, amelyben mind szofisztikáltabb eszközökkel vagyunk képesek belepillantani agyunk működésébe, a lelki történések magyarázatát remélve. Titkon rengetegen várják az ilyesfajta vizsgálódásoktól, hogy rátalálunk döntéseink, véleményeink, szándékaink alakulásának törvényszerűségeire - mi másra volna jó máskülönben az agykutatás? Vagyis a test-lélek kettősségét elutasítók jellemzően úgy hiszik, hogy idővel elkészül majd a kívülről megfigyelt viselkedések szabályszerűségein spekuláló lélekbúvárok és az agy belsejében turkálók eredményeit szintetizáló Nagy Szótár, amelyből kiolvashatjuk, hogy mely neuronok felelősek az ilyen-olyan meggyőződéseinkért, melyek a vágyainkért és így tovább. Aki kételkedik e projektum sikerében, az bizonnyal valami testtől függetlenül létező szellemben hisz, gondolják ugyanők, hisz ugyan miféle materialista az, aki nem bízik a tudományban? Davidson ehhez képest egyszerre mutat fityiszt mind a hétköznapi pszichológiai kategóriáinkat az idegek működésére lefordítani próbáló dölyfös szcientizmusnak, amely az agy tanulmányozását a tudat kódrendszerének feltöréseként fogja fel, mind az ilyesfajta visszavezethetőséget élből elutasító lila spiritualizmusnak, mind a psziché törvényszerűségeiről handabandázó, a tudományosság pózában tetszelgő vulgárpszichologizálásnak.

Mindemellett még a szkepticizmus vádját is visszautasítja, mondván, hogy a fizikai és mentális szféra ilyetén leírásai önmagukban adekvátak ugyan, hisz megvan a maguk belső logikája, de ezek a logikák olyannyira különbözőek, hogy közös nevezőre hozni őket eleve kilátástalan. Már csak azért is, mert a mindennapi viselkedésmagyarázataink ezer szállal kötődnek a racionalitás eszményéhez; vagyis mindenkinek van egyfajta elképzelése arról, hogy ha valaki ezt vagy azt hiszi vagy szeretné, akkor ezzel egy időben miféle más dolgokat kell(ene) tartania a világról és önmagáról. Tartalmukat tekintve tehát nem léteznek izolált, minden más lelkiállapottól független meggyőződések és vágyak, vagyis amint kijelölünk egyet, hogy megkeressük a hozzá passzoló agy-tevékenységet, máris elvesztettük a csatát. Egy rációra és normákra épülő közegben meghatározott valaminek keressük ugyanis a meg-felelőjét egy olyan rendszerben, ahol a vélemény- és szándéktulajdonítások racionalitása és normativitása értelemszerűen nem érvényes. Ettől még Davidson szerint is mindent, amit lelkinek szoktunk nevezni, valami agyi kísér, a materializmus tehát kipipálva, csak éppen a mentális történéseinket le-írni hivatott lélekszavaink retorikája nincsen összhangban a neuronok "nyelvtanával". Davidsonnál ily módon a materializmus jól megfér a pszichológiai törvények tagadásával, ha törvény alatt olyasfajta szigorú ha-akkor relációt értünk, amit a fizikában szokás. Nem kell tehát valamiféle egyénen túli lélekfogalomhoz nyúlnunk, ha a neurológia megállapításai és az emberi viselkedést magyarázó köznapi kategóriák között hatalmas űrt tapasztalunk. A materializmusba, csakúgy, mint énünk a koponyánkba, lélekmagyarázataink hézagossága is még bőven belefér.

A nyelvről, a cselekvésről és a gondolatokról szóló, aprólékosan megérvelt davidsoni tézisek nyomán ma másként látjuk a pszichológia, az agytudomány és a mesterségesintelligencia-kutatás lehetőségeit, és megváltozott az e területek és a filozófia közötti párbeszéd feltételrendszere is. És ami talán a legfontosabb: nézeteink, szándékaink, döntéseink szabadságáról is új kép rajzolódik ki. A nemrégiben meg-jelent magyar tanulmánykötetben 10 hazai filozófus elemzi a kivételes életmű részletkérdéseit, elmélyülten, értő módon. Akiben van hajlam az absztrakt gondolkodásra, és nyitott az újszerű, izgalmas megfogalmazások iránt, annak jó szívvel ajánlhatjuk e könyvet. Örömteli szellemi kalandban lesz része.

Pécs, Brambauer Kiadó, 166 oldal, évszám és ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk