Könyv

Pablo Hidalgo: Star Wars – Solo – Képes útmutató

  • - kg -
  • 2018. július 14.

Könyv

Rég nem érzett, tiszta, forró irigység önti el az embert az előszó olvastán, melyben A Solo – Egy Star Wars történet társ-forgatókönyvírója, Jon Kasdan megidézi 9 éves önmagát: ez a 9 éves önmaga bebarangolhatta az Industrial Light & Magicet, amelynek makettraktárában a halálcsillagok, rankorok és X-szárnyúak mellett az Elveszett Frigyládával is testközelségbe került. Na, ja, ha az ember Lawrence Kasdan fiacskája, akkor a gyermekkori csokigyár-fantáziák könnyen valóra válhatnak – az már csak hab a csokigyáron, hogy Kasdan apuka, a Birodalom, a Jedi és a Frigyláda forgatókönyvírója a Solo-film forgatókönyvének megírásába is bevette az azóta felcseperedett gyereket. Jon szerint ez a képeskönyv olyan, mint az ILM makettjei közt 9 évesen bolyongani, ám ahhoz, hogy igazat adjunk a szülői vonalon Star Wars-előjogokat szerzett csemetének, először nekünk is be kéne járnunk 9 évesen a raktárt, amire jelenleg több okból sem látunk esélyt. Marad tehát a képeskönyv, amiről semmi rosszat nem lehet elmondani, hacsak azt nem, hogy business as usual: a szerző feladata az volt, hogy a legeldugottabb háttéralak mandzsettagombjához is kis eredettörténetet kerekítsen – isteni meló lehet, bár 12 év felett valószínűleg megterhelő. Persze mi nem az?! És akkor megragadnánk az alkalmat, hogy ezúton jelezzük a Lucasfilm hr-esének; üresedés esetén szívesen csatoljuk a cv-nket! A klónháborúk előtti idők listavezető énekeslegendájához, a formaldehidben tartósított Luleo Primochoz bármikor költünk egy szép diszkográfiát is.

 

Fordította: Habony Gábor. Kolibri Gyerekkönyvkiadó, 2018, 128 oldal, 4999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.