Könyv

Pablo Hidalgo: Star Wars – Solo – Képes útmutató

  • - kg -
  • 2018. július 14.

Könyv

Rég nem érzett, tiszta, forró irigység önti el az embert az előszó olvastán, melyben A Solo – Egy Star Wars történet társ-forgatókönyvírója, Jon Kasdan megidézi 9 éves önmagát: ez a 9 éves önmaga bebarangolhatta az Industrial Light & Magicet, amelynek makettraktárában a halálcsillagok, rankorok és X-szárnyúak mellett az Elveszett Frigyládával is testközelségbe került. Na, ja, ha az ember Lawrence Kasdan fiacskája, akkor a gyermekkori csokigyár-fantáziák könnyen valóra válhatnak – az már csak hab a csokigyáron, hogy Kasdan apuka, a Birodalom, a Jedi és a Frigyláda forgatókönyvírója a Solo-film forgatókönyvének megírásába is bevette az azóta felcseperedett gyereket. Jon szerint ez a képeskönyv olyan, mint az ILM makettjei közt 9 évesen bolyongani, ám ahhoz, hogy igazat adjunk a szülői vonalon Star Wars-előjogokat szerzett csemetének, először nekünk is be kéne járnunk 9 évesen a raktárt, amire jelenleg több okból sem látunk esélyt. Marad tehát a képeskönyv, amiről semmi rosszat nem lehet elmondani, hacsak azt nem, hogy business as usual: a szerző feladata az volt, hogy a legeldugottabb háttéralak mandzsettagombjához is kis eredettörténetet kerekítsen – isteni meló lehet, bár 12 év felett valószínűleg megterhelő. Persze mi nem az?! És akkor megragadnánk az alkalmat, hogy ezúton jelezzük a Lucasfilm hr-esének; üresedés esetén szívesen csatoljuk a cv-nket! A klónháborúk előtti idők listavezető énekeslegendájához, a formaldehidben tartósított Luleo Primochoz bármikor költünk egy szép diszkográfiát is.

 

Fordította: Habony Gábor. Kolibri Gyerekkönyvkiadó, 2018, 128 oldal, 4999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.