Román politikai botrány: az AUR elnökét kidobták a konzervatív pártok madridi találkozójáról

  • narancs.hu
  • 2022. február 4.

Külpol

George Simion ugyanis – állítólag a Fidesz vétója miatt – meghívó nélkül próbálkozott a bejutással.

A román G4Media.ro hírportál a madridi találkozót házigazdaként lebonyolító párt, a spanyol VOX szóvivőjére hivatkozva írta meg pénteken, hogy George Simiont, a nacionalista Románok Egyesüléséért Szövetség (AUR) társelnökét a biztonsági emberek kidobták az európai konzervatív pártok múlt hétvégi madridi konferenciájáról, ahova meghívó nélkül próbált bejutni.

Az MTI beszámolója szerint a román lap megkeresésére Alonso de Mendoza, a VOX európai parlamenti (EP-) képviselőcsoportjának egyik szóvivője cáfolta, hogy az AUR-t meghívták volna az európai jobboldali erők találkozójára, amelyen többek között Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke és Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő is jelen volt. A szóvivő megerősítette: Simion hívatlanul is megpróbált bejutni a találkozóra, de ezt a biztonsági emberek megakadályozták és elvezették. Mendoza felháborítónak nevezte Simion magatartását, és az AUR elnökének azon állítását is hazugságnak minősítette, hogy aláírta volna a rendezvény zárónyilatkozatát.

A G4Media Simiont is szembesítette a VOX nyilatkozatával, aki elismerte, hogy az AUR nem kapott meghívót, amit azzal magyarázott, hogy a találkozón csak az európai parlamenti képviselettel rendelkező pártok vehettek részt. Simion tagadta, hogy kidobták volna, elmondása szerint abban a szállodában lakott, ahol a konferenciát szervezték, így alkalma volt a lengyel küldöttség és a házigazda VOX több képviselőjével megbeszélést folytatni.

Simion korábban több Twitter-bejegyzésben próbálta azt a látszatot kelteni, hogy az AUR a Kereszténydemokrata Nemzeti Parasztpárttal együtt (PNTCD) képviseli Romániát a madridi találkozón. Az AUR társelnöke egy Jorje Buxadéval, a VOX egyik EP-képviselőjével készült közös fotót is közzétett, és gratulált „spanyol barátjának” a kezdeményezéshez, kifejezve reményét, hogy februárban Bukarestben fognak találkozni.

A G4Media értesülései szerint Simion úgy jutott be a találkozó helyszínéül szolgáló szállodába, hogy Aurelian Pavelescu, a – Romániából valóban meghívott – PNTCD elnöke titkárának adta ki magát.

A román lap úgy tudja, Simion korábban több kísérletet is tett arra, hogy meghívassa magát a rendezvényre, a VOX azonban azt válaszolta, hogy ez csak a többi részt vevő párt beleegyezésével lehetséges, márpedig a Fidesz nem járult hozzá, hogy a magyarellenes kirohanásairól és gyűlöletszításáról elhíresült AUR részt vegyen a találkozón.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.