A BKV-sofőrök segítséget kérnek az őrjöngő utasok miatt

Lokál

A buszvezetők mögötti helyek elrekesztését, a sofőrök fizikai elkülönítését kéri a szakszervezet a maszkviselésből fakadó konfliktusok miatt. Közben a BKV-nál is emelkedik a koronavírus-fertőzöttek száma.

A BKV munkatársainak nem csak a járványhelyzettel, az utasokkal is meg kell küzdeniük. Néhány hete egy olyan őrjöngő utassal gyűlt meg a baja egy sofőrnek a Thököly úton, aki nem volt hajlandó maszkot viselni. A lapunk birtokába került felvételen jól kivehető, ahogy egy utas szitkozódik és üvölt, miközben a busz vezetője higgadtan próbálja csitítani, illetve közli vele, hogy ha maszk nélkül utazik, le kell szállnia. És bár végig próbált nyugodt maradni, a járművezetőnél ennél az inzultusnál telt be a pohár: a BKV-tól kért valamilyen fizikai védelmet, hogy tudja végezni a munkáját.

"Elég volt. Vagy legyen minden buszon egy őr, ellenőr, bárki, de a munkám így ebben a formában biztonságosan végezni nem lehet, nem tudom. Semmilyen eszköz, semmilyen jogom, jogunk ahhoz, hogy megvédjük magunkat. Egy ilyen eset után, ami sajnos kezd mindennapossá válni, vezessük biztonságosan, legyünk türelmesek és udvariasak az utasokkal" - mondta a Narancs.hu-nak a sofőr.

A járművezető azt várja el, tegyenek lépéseket az ilyen és ehhez hasonló esetek megelőzése érdekében, mert ez nem csak vele történt már meg: "egyre jobban szaporodnak az ilyen vérlázító utasmegnyilvánulások!"

Sofőrje kétségbeesett panaszára a BKV nem esett pánikba, mivel nem tapasztalnak kiugró eseteket a járványhelyzetben. "Ugyan az utóbbi időszakban a járművezetők napi szinten számolnak be a maszkviseléséhez köthető apróbb szóváltásokról, mai napig havonta csupán néhány esetben kerülnek intézkedést igénylő konfliktushelyzetbe az utasokkal, illetve másik gépjármű vezetőjével" – közölték lapunk megkeresésére.  Az augusztusi és szeptemberi négy eset közül egy sem volt a maszk használatával összefüggésbe hozható. A négyből egy esetben utassal, három esetben másik gépjárművezetővel alakult ki konfliktushelyzet – tudtuk meg.

A BKV a diszpécserektől és az utasoktól várja el a konfliktusok kezelését. "Veszélyhelyzet esetén a járművezetők a rendelkezésre álló zártláncú rádión kérhetnek segítséget a diszpécsertől, de a kialakuló, kialakult feszültségek feloldása sok esetben az utastársak közreműködésével is megoldható." Mint a közlekedési társaság fogalmazott, konkrét recept nem adható, minden eset más és más, de a megoldást gyorsítja, ha rendőrségi segítség érkezik a helyszínre, a hatóság értesítésében az utasok is segíthetnek.

A rögzített esetek alapján elmondható, hogy a járművezetői bántalmazások száma az év első kilenc hónapjában szerencsére nem szignifikánsan, de emelkedett 2019-hez képest. A járművezetőket ért bántalmazásával a Btk.-ban szabályozott közfeladatot ellátó személy elleni erőszak tényállása is megvalósítható, amely akár nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető - tudatta lapunkkal a BKV. Amennyiben büntetőeljárás indul, járművezetőiknek kérésükre jogi segítséget nyújtanak.

Több szempontból is súlyosabbnak látja a helyzetet a járművezetőket képviselő szakszervezet vezetője. Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke szerint egyre gyakoribb a verbális támadás a járművezetők ellen. Kollégái munkája pszichikailag megterhelőbb lett az elmúlt hónapokban, járműveik állapota, egyre rosszabb, így azzal is meg kell küzdeniük, szerelőkből pedig változatlanul hiány van. A járvány idején átmeneti megoldásként szeretnék visszaállítani a sofőrök elkülönítését. "Érdekképviseletünk továbbra is azt támogatja, hogy az első ajtós felszállást szüneteltessék, a sofőrök mögötti részt fizikailag lezárják, ahogy tavasszal történt, hiszen a jegyértékesítés nem kötelező a sofőrök számára" - mondta a szakszervezeti vezető. Szabó tapasztalatai szerint az is ront a dolgozók hangulatán, hogy a főváros belengette, a tulajdonukban lévő cégeknél 2021-ben nem lesz béremelés. Ezt a szakszervezetünk visszautasítja, a város vezetésétől és a BKV vezetőitől felelősebb hozzáállást vár el – hangsúlyozta a BTDSZ elnöke.

A BKV-nál is nő a koronavírusos esetek száma

Szeptember közepén kérdeztük először a BKV-t arról, hány munkatársukat fertőzte meg a koronavírus. A vállalat tájékoztatása szerint ekkor tíz munkavállalójukat érte el a járvány, akik karanténba kerültek. Három héttel később a válaszban közölt adat tükrözte a vírus terjedésének felgyorsulását - tíz és húsz fő között mozgott a fertőzött BKV-dolgozók száma. Október első felében már 15-20 kollégájuk betegedett meg koronavírusban, két hete 21 fertőzöttet tartottak nyilván.

Ez az adat elenyésző a BKV tízezres összlétszámhoz viszonyítva, a munkavállalók 1-2 ezrelékét jelentik – hangsúlyozta a társaság. Megkeresésünkre a BKV nem jelölte meg, jellemzően mely munkaterületeken fertőződtek meg dolgozóik. A BTDSZ előre be nem jelentett, szúrópróbaszerű hőmérőzést kért dolgozói számára, a BKV-egyelőre ennek adatvédelmi vonatkozásait vizsgálja.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.