Közös közleményben foglalnak állást magyarországi nagykövetségek és kulturális intézetek az LMBTI jogok mellett

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 17.

Lokál

Minden országot arra biztatnak, hogy tegyen további lépéseket valamennyi ember egyenlősége és méltósága érdekében.

Közel nagyven magyarországi nagykövetség és kulturális intézet közös közleményt adott ki a Budapest Pride alkalmából hétfőn. A Facebookon is megosztott közleményben az aláírók támogatásukról biztosítják "a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és interszexuális (LMBTI) közösség tagjait, valamint jogukat az egyenlőséghez, a békés önkifejezéshez és gyülekezéshez és a diszkriminációmentességhez".

Elismeréssel illetjük az LMBTI civil szervezetek fontos jogvédő munkáját annak érdekében, hogy minden ember, szexuális irányultságától vagy nemi identitásától függetlenül, részesüljön a törvény egyenlő védelmében. A jogállamiság és az egyetemes emberi jogok tiszteletben tartása azok az alapok, amelyekre a demokratikus államok épülnek" – írják.

A közleményben elutasítják és elítélik "a szexuális irányultságuk vagy nemi identitásuk miatt célba vett egyének elleni erőszakos, zaklató és megkülönböztető cselekményeket a világ bármely táján. Támogatjuk az LMBTI egyének és közösségek ellen irányuló gyűlöletbeszéd, erőszak és diszkrimináció elleni harcot nemzetközi, regionális és nemzeti szinteken. Minden országot arra biztatunk, hogy tegyen további lépéseket valamennyi ember egyenlősége és méltósága érdekében, függetlenül az egyének szexuális irányultságától vagy nemi identitásától, valamint fontosnak tartjuk, hogy a megválasztott vezetők és kormányok tiszteljék és védjék az LMBTI egyének jogait".

A nyilatkozatot az Amerikai Egyesült Államok, Argentína, Ausztrália, Ausztria, Belgium, Brazília, Dánia, Ecuador, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Izrael, Kanada, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Mexikó, Montenegró, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc, Svédország és Új-Zéland nagykövetségei, valamint a British Council, a Cervantes Intézet, a Camões Intézet, a FinnAgora, a Francia Intézet, a Goethe Intézet, az Olasz Kultúrintézet, az Osztrák Kulturális Fórum Budapest és a Wallonie-Bruxelles International írta alá.

A koronavírus-helyzet miatt elmarad az idei felvonulás, de a 25. Budapest Pride keretében kisebb eseményeket tartanak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.