Bármikor lehetsz a jobbkezem! - Itt az új Top Gun-film előzetese

  • - palosm -
  • 2019. július 19.

Mikrofilm

33 éves az egyik kedvenc filmem, és most jön a folytatás!

De nem is folytatás ez, hanem remake: Tom Cruise ugyanúgy pörgeti majd meg a labdát, ugyanúgy hasal rá a motorra, és ugyanúgy szorongatja izzadó-remegő jobbkezével a botkormányt.

De hol van Iceman, vagyis Val Kilmer? Pedig az előzetes hírek arról szóltak, hogy ő is a felszáll. Reméljük felbukkan majd a horizonton.

Emlékezzünk rá, hogy bár elég nagy volt a verseny a legtökösebb háromszavas mondatok versenyében, mégis Iceman nyert, amikor azt mondta bevetés után Cruisenak:

„Bármikor lehetsz a jobbkezem!",

mintegy megpecsetélve immáron kölcsönös bizalomra és elfogadásra épülő kapcsolatukat.

Más fordításban: "nem bánom, ha te leszel a párom". Ez utóbbi kicsit stílusidegen, de mindkettő fordítás megállja a helyét. Az eredeti forgatókönyvben a "wingman" szerepel, ami leginkább kísérőt jelent, de persze szerepel benne a férfi szó.

Mindenesetre a botkormányok központi szerepe miatt én maradnék a jobbkezes fordításnál.

Na, de idézzük is fel Tarantinót, aki szerint a Top Gun szkriptje a világ legkirályabb forgatókönyve. Miért? A szubtext miatt: látszólag a film arról szól, hogy pár pilóta vadászgépekkel bohóckodik és lövöldozik a levegőben, holott az egész filmet az mozgatja, hogy egy (roppant alacsony, de a levegőbe vágyó) férfi küzd saját melegségének elfogadásával.

Hozzá tartozik az igazsághoz, hogy Tarantino szándékosan rosszul idézi a mondatot, mert ezt mondja: "Man, you can ride my tail, anytime!" ("Haver, bármikor meglovagolhatod a farkamat!"), de jelenlegi tudásunk szerint ilyen sosem hangzott el a filmben.

De ha már itt tartunk, érdemes megnézni az eredeti előzetest is: gyorsan kiderül belőle, hogy Tony Scottnál senki, de senki nem érezte át jobban a narancssárga naplementék maszkulin szépségét.

Végezetül idézünk egy tipikus Top Gun-párbeszédet:

Charlie: "So you're the one."

Maverick: "Yes, ma'am."

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.