Előkerült Judy Garland legendás, az Ózban viselt jelmeze

  • narancs.hu
  • 2022. április 27.

Mikrofilm

Több mint 1 millió dollárért találhat új gazdára.

Kevés olyan legendás filmbeli kosztüm létezik, mint amit Judy Garland viselt az 1939-es Óz, a csodák csodájában. A jelmez leghíresebb darabjának, az ikonikus piros cipellőknek külön története van. Egy pár a Nemzeti Amerikai Történeti Múzeumban van kiállítva, egy másikat elloptak, míg egy az Oscart odaítélő Akadémia újonnan nyílt múzeumában látható. De hasonlóan érdekes Garland kék-fehér ruhájának sorsa is. Az Óz jelmezei és filmes értéktárgyai azért is válhattak ilyen értékessé, mert ez volt az egyik első mozi, amit Technicolorral forgattak, filmtörténeti jelentőségét és a színésznő hírnevét pedig talán nem is kell taglalni. A cipőhöz hasonlóan ruhából is több készült a forgatásra, mindössze egyetlen maradt azonban fent – legalábbis eddig azt hitték.

Az ikonikus kosztüm a washingtoni Catholic University of America egyházi egyetemről került elő. A ruhát 1973-ban adományozták Gilbert Hartke atyának, aki az iskola drámatagozatát vezette. Ő azonban elvesztette az emléktárgyat, amelynek a hollétéről évtizedekig senki nem tudott semmit.

A ruha nemrég került elő egy cipősdobozból, amelyet egy zsákban találtak, ami a kari postafiók tetején hevert, míg valaki vette a fáradságot, hogy belenézzen.

Az egyetem hamar felvette a kapcsolatot a Smithsonian múzeummal, hogy meggyőződjenek a kosztüm eredetiségről: kiderült, hogy valóban arról a ruháról van szó, amit Garland a forgatáson viselt. „Odáig vagyunk a kosztümért, amelyet soha nem állítottak ki vagy osztottak meg a nyilvánossággal az elmúlt 50 évben – reméljük, hogy majd most így lesz. Abban is bízunk, ez arra inspirál majd másokat, hogy kukkantsanak a szekrényük aljára vagy kutassák fel irodájukat a rejtett kincsekért” – nyilatkozta Jacqueline Leary-Warsaw, az iskola zenei, drámai és művészeti karának dékánja.

A ruhát jelenleg a New York-i Bonhams aukciós házban állították ki, ahol a hónap végéig csodálhatják meg a mozirajongók. Ezt követően Los Angelesben, egy filmes árverésen találhat új gazdára. Vélhetően jól a zsebébe kell nyúlnia annak, aki meg szeretné venni: a kék-fehér kosztüm egy másik példányáért 480 ezer dollárt (több mint 166 millió forintot) fizettek 2012-ben, majd 2015-ben immár 1,6 millió dollárért kelt el ismét. A Bert Lahr által viselt Gyáva Oroszlán jelmezéért még ennél is többet, 3 millió dollárt fizettek. Az egyetem, ahol a mozis kincset meglelték, azt reméli, hogy közel 1,2 millió dollárért üthetik le a jelmezt, a befolyó összegből pedig új filmes programot szeretnének indítani.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.