Előkerült Judy Garland legendás, az Ózban viselt jelmeze

  • narancs.hu
  • 2022. április 27.

Mikrofilm

Több mint 1 millió dollárért találhat új gazdára.

Kevés olyan legendás filmbeli kosztüm létezik, mint amit Judy Garland viselt az 1939-es Óz, a csodák csodájában. A jelmez leghíresebb darabjának, az ikonikus piros cipellőknek külön története van. Egy pár a Nemzeti Amerikai Történeti Múzeumban van kiállítva, egy másikat elloptak, míg egy az Oscart odaítélő Akadémia újonnan nyílt múzeumában látható. De hasonlóan érdekes Garland kék-fehér ruhájának sorsa is. Az Óz jelmezei és filmes értéktárgyai azért is válhattak ilyen értékessé, mert ez volt az egyik első mozi, amit Technicolorral forgattak, filmtörténeti jelentőségét és a színésznő hírnevét pedig talán nem is kell taglalni. A cipőhöz hasonlóan ruhából is több készült a forgatásra, mindössze egyetlen maradt azonban fent – legalábbis eddig azt hitték.

Az ikonikus kosztüm a washingtoni Catholic University of America egyházi egyetemről került elő. A ruhát 1973-ban adományozták Gilbert Hartke atyának, aki az iskola drámatagozatát vezette. Ő azonban elvesztette az emléktárgyat, amelynek a hollétéről évtizedekig senki nem tudott semmit.

A ruha nemrég került elő egy cipősdobozból, amelyet egy zsákban találtak, ami a kari postafiók tetején hevert, míg valaki vette a fáradságot, hogy belenézzen.

Az egyetem hamar felvette a kapcsolatot a Smithsonian múzeummal, hogy meggyőződjenek a kosztüm eredetiségről: kiderült, hogy valóban arról a ruháról van szó, amit Garland a forgatáson viselt. „Odáig vagyunk a kosztümért, amelyet soha nem állítottak ki vagy osztottak meg a nyilvánossággal az elmúlt 50 évben – reméljük, hogy majd most így lesz. Abban is bízunk, ez arra inspirál majd másokat, hogy kukkantsanak a szekrényük aljára vagy kutassák fel irodájukat a rejtett kincsekért” – nyilatkozta Jacqueline Leary-Warsaw, az iskola zenei, drámai és művészeti karának dékánja.

A ruhát jelenleg a New York-i Bonhams aukciós házban állították ki, ahol a hónap végéig csodálhatják meg a mozirajongók. Ezt követően Los Angelesben, egy filmes árverésen találhat új gazdára. Vélhetően jól a zsebébe kell nyúlnia annak, aki meg szeretné venni: a kék-fehér kosztüm egy másik példányáért 480 ezer dollárt (több mint 166 millió forintot) fizettek 2012-ben, majd 2015-ben immár 1,6 millió dollárért kelt el ismét. A Bert Lahr által viselt Gyáva Oroszlán jelmezéért még ennél is többet, 3 millió dollárt fizettek. Az egyetem, ahol a mozis kincset meglelték, azt reméli, hogy közel 1,2 millió dollárért üthetik le a jelmezt, a befolyó összegből pedig új filmes programot szeretnének indítani.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.