Borzongatóan jó lett az Oscar-díjas magyar rendező új filmje

  • Gera Márton
  • 2018. július 29.

Mikrofilm

Deák Kristóf új kisfilmje sötét, sci-fibe illő hangulatú mikromágia.

Amikor Deák Kristóf megcsinálta a Mindenkit és megnyerte vele az Oscar-díjat, a legtöbben arra voltak kíváncsiak, merre indul el a rendező. Nem lett volna abban semmi meglepő, ha elkezd kísérletezgetni a nagyjátékfilmmel, vagy mondjuk elmegy külföldre rendezni, és hanyagolja a kisfilmeket. Aztán kiderült, hogy őt valóban ez a műfaj érdekli, legalábbis nehéz mással magyarázni, hogy a Mindenki után csinált egy rövidke epizódokból álló sorozatot (ami elég középszerű lett), most pedig szintén előállt egy újabb hangulatos kisfilmmel.

Egy kisfilmmel ezernyi dolgot el lehet mesélni, csak éppen a játékidő ott nehezedik az ember feje felett. A legjobb játék ebből a szempontból pedig teljesen megfelel a kisfilm kritériumainak: mindössze 18 perc az egész, van csattanója, érzi az ember, hogy a rendezője gondolt is valamit, és ehhez olyan képi világot kreált, amit nem felejtünk el egyből, miután felálltunk a tévé elől.

false

Persze, a néző önkéntelenül is elkezdi összehasonlítani a filmet a Mindenkivel, és ebből a versenyből A legjobb játék jön ki vesztesen, még ha nagyon másról is szól. Itt egy budapesti metróban dolgozó őr történetét nézzük, akinek a feladata, hogy sötét szobában, képernyőket bámulva szűrje ki a gyanús elemeket a metróban. Azonban egy szerelés során kiderül, hogy tudtán kívül mesterséges intelligenciát nevelget, ami (aki?) egyszer nyilván majd átveszi az ő helyét is, és akkor már semmi szükség nem lesz arra, hogy mindennap besétáljon az irodába a szépen betűrt fehér ingében.

A Keleti pályaudvart kétségkívül sikerült átalakítani már-már sci-fibe illő helyszínné, vagy legalábbis olyan hellyé, amely simán megállná a helyét a Sense8 vagy a Black Mirror valamelyik epizódjában, és a hangulat is ennek megfelelő. A legjobb játék ugyanis olyan, mint a jó kisfilmek többsége: nem lehet eldönteni, mi lesz a vége, folyton azon jár a néző agya, hogy vajon a technológia győzi-e le az embert, vagy fordítva, netán valami egészen más lesz a csattanó. Deák mintha azt üzenné, hogy talán mégsem kellene annyira rettegnünk a gépektől, csak simán használjuk őket, és akkor egészen érdekes dolgok is születhetnek. Nem is annyira a gondolat az erős itt a film végén, hanem a koreográfia: az, hogy Nina Kov koreográfus klipszerűvé tudta varázsolni a filmet, emberek tucatjai menetelnek, táncolnak, örömködnek a Keleti pályaudvar melletti aluljáróban, és ezt már önmagában is jó nézni. A helyenként sci-fire hajazó, először borzongatónak is tűnő világkép után kapunk egy táncos flashmobot. Mi ez, ha nem maga a csattanó?!

false

Egyedül a kedvelhető karakterek miatt lehet panaszkodni, pedig a Mindenkiben Deák már bebizonyította, hogy rövid idő alatt is lehet szerethető figurákat teremteni. Most ezek hiányoznak.

 

A legjobb játékot az RTL Klub vetítette a hétvégén.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.