Tévésorozat

John Wilson tanácsai

  • - krusovszky -
  • 2021. január 27.

Mikrofilm

E félig-meddig amatőr, vagy annak látszani igyekvő egyszemélyes sorozat egy kézikamerasnittekből összeollózott, hat darab, szűk félórás epizódból álló nagyvárosi agymenés, melynek a narrátora egy nehezen tolerálható hangú, enyhén autisztikus vonásokat mutató balfék.

Ha ő lenne a főszereplő, a John Wilson tanácsai valószínűleg nézhetetlen lenne. De nem ő az, sőt, maga Wilson alig-alig bukkan fel a képeken, általában a kamera ellentétes oldalán áll. A valódi főszereplő New York, és az ő furcsa, lenyűgöző, felháborító, röhejes és szívbe markoló hétköznapjai.

Wilsonék állítólag azzal győzték meg az HBO sokat látott producereit, hogy ez egy olyan sorozat lesz, mintha David Attenborough egy mai harminc-negyvenes hipszter képében újjászületve a metropolisz flóráját és faunáját térképezné fel. A sorozat, azaz Wilson kétségtelen érdeme, hogy elképesztően színes kis jeleneteket kap el szó szerint úton-útfélen, és a leghétköznapibb dolgokat is úgy mutatja meg (például egy elejtett szelet pizzát, vagy egy menekülő patkányt), hogy annak rögtön ironikus-komoly jelentősége lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.