King Kong is felugrik a sorozatvonatra

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 26.

Mikrofilm

Mindjárt két változat készül a karakter körüli jogi bonyodalmaknak köszönhetően.

2005-öt írtunk, amikor A Gyűrűk Ura-trilógiával a filmvilág tetejére felülő Peter Jackson – aki a legújabb, hamarosan érkező A Gyűrűk Ura-sorozatból rejtélyes módon mégis kimaradt – úgy gondolta, bármit megtehet. Fogta King Kong legendás figuráját és elképesztő látványvilággal feltámasztotta – a 200 milliós büdzséből a teljes Tolkien-trilógia kijött volna tokkal-vonóval. A film nem volt ugyan hatalmas bukás, de ekkora költségvetéssel a stúdió valószínűleg többet remélt, mint a világszinten befolyt 556 millió dollár, ami vélhetően épp csak nullszaldóra volt elég. Kong 12 évig parkolópályára került, majd a 2017-es Kong: Koponya-szigettel éledt fel újra. Ez 15 millióval olcsóbb volt, mint Jackson próbálkozása, viszont szinte ugyanannyi pénzt fialt. Legközelebb már nem bízták a véletlenre: tavaly Kong mellé behoztak egy másik szörnyet is, a Godzilla Kong ellen pedig a karantén utáni moziszezon első királyaivá váltak. A 470 milliós összbevételük viszont csak a pandémia megtépázta moziszezon miatt számított tisztességesnek.

Kong tehát képes megmozgatni az embereket, de már rég nincs olyan nézővonzó hatással, mint bármelyik repülő szuperhős.

Ahhoz viszont túl nagy értéket képvisel, hogy csak parkolópályára állítsák. Így gondolkodik a Disney is, ahol úgy döntöttek, a mozik helyett ezúttal a tévében vetik be: élőszereplős sorozat készül King Kongról, amely a karakter születését mutatja majd be. A modern időkhöz illő módon meséli el a klasszikus szörnytörténetet – ígéri a stúdió. A sorozatért a James Wan nevével fémjelzett Atomic Monster felel majd, a forgatókönyvet pedig a Paper Girls című sorozatért felelős Stephany Folsom írja. Ő a hírek szerint az eredeti, 1933-as King Kong regényadaptációját veszi majd alapul, ami röviddel a film bemutatója előtt jelent meg, valamint Joe DeVito King Kong of Skull Island könyveit. A projekt megkapta az eredeti King Kongot alkotó Merian C. Cooper örököseinek áldását is.

Nem ez az egyetlen fejlemény azonban a Kong-univerzumban. Már korábban bejelentették, hogy az Apple ugyancsak élőszereplős szörnysorozaton dolgozik Kurt és Wyatt Russell részvételével, amely ugyan a jelek szerint inkább Godzillára koncentrál majd, de mivel ők egy világban ténykednek, várhatóan Kong is felbukkan benne. Az Apple ugyanis a Warner stúdió áldásával fejleszti a produkciót, akikhez Kong legutóbbi mozis felbukkanásai a 2017-es Koponya-sziget és a Godzilla Kong ellen köthető.

De hogy fejleszthet két, rivális stúdió sorozatot ugyanannak a karakternek a részvételével? Mindez a King Kong körüli bonyolult jogi hercehurcának köszönhető: míg az eredeti King Kong mozi és King Kong karaktere a Warner tulajdona, addig az előbbiből készült regényváltozat – melynek főszereplője persze King Kong – egyéb szellemi tulajdonnak számít, így csaphatott le rá az Apple. Kong felett így egyrészt Merian C. Cooper örökösei, másrészt a Universal stúdió rendelkezik de egyikük sem birtokolja a az óriásmajmot exkluzív módon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.