Miért védett az egyik legjobb amerikai fociedző egy gyerekeket szexuálisan zaklató rémet?

  • Gera Márton
  • 2018. április 20.

Mikrofilm

Al Pacino ismét a csúcson, Rév Marcell pedig a világhírnév kapujában. Jön a Paterno.

Joe Paterno valószínűleg maga volt az élő legenda. Szobrot állítottak neki, nevét amerikai futballisták ezrei zengték, és szülők tucatjai voltak neki hálásak, amiért nem csak a gyerekük sportkarrierjét, de a tanulmányait is egyengette. „JoePa” – így hívták, akik ismerték, és ez elég sok mindent elmond arról, mennyire kedvelték is a Penn State edzőjét, aki több százszor vezette győzelemre a fiúkat. Még a nyolcvanon túl is tolta, pedig volt idő, amikor háttérbe akarták szorítani, de nem hagyta magát. 2011 novemberében változott meg minden, amikor kiderült, hogy Jerry Sandusky, a csapat segédedzője éveken keresztül szexuálisan zaklatott gyerekeket. Az abúzus a Penn State kötelékén belül történt, és napokkal az esetek kirobbanása után már lehetett tudni, hogy JoePa is tudott Sandusky tetteiről, csak nem jelentette azokat. A segédedzőt több mint negyven esetben találták bűnösnek, ezért életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték, ám  botrány kipattanása után két és fél hónappal elhunyt Paterno valójában soha nem árulta el, miért védte Sanduskyt.

Paterno

Paterno

Fotó: HBO

Paterno sztorija alkalmat ad egy filmnek, hogy zaklatásról, erkölcsi dilemmákról, és persze egy ikon összeomlásáról meséljen. Barry Levinson pedig szereti az izgalmas témákat, még ha a Jó reggelt, Vietnam! és az Esőember óta nem is csinált igazán értékelhető filmet. A Paterno – eltemetett bűnök viszont azt jelzi, hogy Levinsont nem szabad leírni, még akkor sem, ha most láthatóan szerényebb körülmények között kell dolgoznia, tartania kellett a tévéfilmes költségkeretet, hiszen az egykori edzőről szóló film ebben a műfajban versenyzik. Nem mintha ez csökkentené az érdemeit, ugyanis a Paterno éppen attól erős, hogy a cirka másfél órás játékidő ellenére egyszerre tud kőkemény dráma és feszültséggel teli sportfilm lenni. Utóbbi persze idővel kezd háttérbe szorulni, de akkor sem kell szégyenkeznie a filmnek, amikor repül a labda, a játékosok rohannak, az irányítók pedig fent lamentálnak azon, hogy milyen taktikát kellene követnie a következőkben, hogy nyerhessen a csapat.

Paterno (2018) Official Trailer ft. Al Pacino | HBO

Paterno (starring Al Pacino) centers on Penn State's Joe Paterno in the aftermath of the Jerry Sandusky sexual abuse scandal. #PaternoHBO Subscribe to the HBO YouTube Channel: https://goo.gl/JQUfqt Don’t have HBO?

Mindezzel együtt Levinsont az izgatta legjobban, hogy mégis mi történt azokban a napokban, amikor kiderültek Sandusky ocsmányságai. A Paterno azt üzeni, hogy nincsenek szépen becsomagolt, azonnal átnyújtható válaszok. Csak sejteni lehet, hogy Joe Paterno egyszerűen gyáva volt beszélni, vagy attól tartott, hogy összeomlik minden, ha kiderülnek a történtek. Csakhogy közben gyerekek tucatjait értek életre szóló traumák. Az ítélethozatal elmarad, de a film elég átélhetően mutatja meg, mit érezhetett az áldozat, amikor mellette sugdolóztak, hogy nyilván csak hazudik, hogy felnyomja az edzőt, vagy mit érezhetett az anya akkor, amikor elmondta, hogy mit tettek a fiával, és erre azt kapta, hogy menjen haza, és feküdjön le.

Bár a film meglepően kevés szöveget ad Joe Paterno szájába, ez a legkevésbé sem zavarta az őt alakító Al Pacinót, aki úgy tűnik, megint a csúcson van. Persze, ő azért eddig sem a Robert De Niro-féle utat járta, nem vállalt el minden hülyeséget, de ettől független jó nézni, ahogy azzal a kevéssel bánik, amit a forgatókönyv enged a számára. Néha csak bámul, máskor meg hirtelen feltesz egy-egy kérdést, hogy aztán magába forduljon, és ugyanazon gondolkodjon, amin mi is: miért nem nyitotta ki a száját, amikor szükség lett volna rá? Hasonlóan meggyőző Rév Marcell teljesítménye, akiről az itthoniak tudják, milyen remek operatőr (vele készült interjúnkat itt olvashatják), Hollywoodban viszont még csak most kezdik felfedezni. És milyen jól teszik: egy végtelenül egyszerű, dialógusok nélküli jelenetet is képes feszültté varázsolni a beállításaival, ahogy azt is pontosan tudja, hogyan érdemes filmezni a meccset, hogy annak minden percére odafigyeljünk. Pont az ilyen apróságok miatt hatásos a Paterno, amely helyenként kifejezetten lassan halad előre, de nehéz nem odalenni az olyan jelenetekért, amelyekben Al Pacino néz maga elé, Rév Marcell meg úgy mozgatja a kamerát, hogy azonnal átjöjjön az a szavak nélküli dráma, ami lejátszódott abban a néhány hétben, ami az esetek kirobbanása és Paterno halála között eltelt.

A Paterno – eltemetett bűnök megtekinthető az HBO GO-n, de április 29-én az HBO-n is levetítik.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.