Mostantól mindenki moziba fog járni Szaúd-Arábiában: 40 év után újra kinyitnak a filmszínházak az országban

  • narancs.hu
  • 2018. március 2.

Mikrofilm

Eddig szó sem lehetett semmiféle mozizásról.

Szaúd-Arábiában csaknem négy évtized után újra lesznek mozik. A kultusztárca ugyanis olyan rendeletet hozott, amely lehetővé teszi a működési engedélyek kiadását a filmszínházaknak – írja az SPA szaúdi hírügynökségre hivatkozva az MTI.

A tárca honlapján csütörtök este megjelent közlemény szerint véglegesítették azokat a feltételeket, amelyek teljesítése esetén újra megnyílhatnak a filmszínházak, és az engedélyek kiadása azonnal megkezdődik. Az ultrakonzervatív iszlám monarchiában a nyolcvanas évek elején zárták be a filmszínházakat, és a szaúdiak – akik megtehették – a szomszédos Bahreinbe jártak mozizni.

Avad al-Avad kultuszminiszter szerint a filmszínházak újbóli megnyitása serkenteni fogja a gazdasági növekedést, munkahelyeket teremt, és bővíteni fogja a szórakozás lehetőségét a térség legnagyobb piacával rendelkező országban.

History of Cinema in Saudi Arabia: rise, fall and rebirth

Cinemas existed in Saudi Arabia's major cities about half-a-century ago. Westerners working for the California State Oil Company (later Aramco) were the first to introduce cinemas to Saudis. (AN Video)

A tárca tervei szerint 2030-ra szerte az országban több mint 350 filmszínház kezdi meg működését, több mint 2500 teremben vetítenek majd filmeket. Avad azt reméli, hogy a háztartások szórakozási és üdülési célú kiadásai 2,9-ről hat százalékra nőnek majd.

Az iszlám szunnita ágának fundamentalista, vahabita irányzatát követő muszlim királyságban tavaly óta elmozdulás tapasztalható a modernizáció irányába, amit megfigyelők Mohamed bin Szalmán trónörökös befolyásának növekedésével hoznak összefüggésbe. A változások a nők jogainak kiterjesztésében tapinthatók leginkább. Szalmán bin Abdel-Azíz szaúdi király tavaly szeptemberben rendeletet írt alá arról, hogy engedélyezik a nőknek az autóvezetést, illetve sporteseményeket is látogathatnak. A változás szele a divatot is megérintette, a szaúdi nők elkezdtek színesebb ruhákat, úgynevezett abajákat viselni, a hagyományos feketék mellett megjelentek a világoskékek és rózsaszínűek is.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.