Oscar-kvalifikáló esemény lett a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2024. október 11.

Mikrofilm

Két kategória díjazott alkotásai automatikusan jogosulttá válnak az Oscar-nevezésre.

A Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál Magyarországon elsőként felkerült az Oscar-kvalifikáló fesztiválok listájára – derül ki a szervezők közleményéből.

A Friss Hús mostantól a „Legjobb magyar élőszereplős rövidfilm” és a „Legjobb magyar animációs rövidfilm” kategóriájában kvalifikálhat az Oscar-díjra. A díjazott filmek automatikusan jogosulttá válnak a nevezésre, lerövidítve az egyébként bonyolult és szigorú nevezési procedúrát. A budapesti fesztivál ezzel az Oscar-minősítő filmes seregszemlék exkluzív klubjának tagja lett, amelyhez mások mellett az olyan rangos események tartoznak, mint Velencei vagy Cannes-i Filmfesztivál, a Berlinale, valamint Vienna Shorts vagy a Tokyo ShortShorts rövidfilmfesztiválok.

A következő, 2025. május 29. és június 4. közötti Friss Húson a fenti két kategóriában díjazott filmek már jogosulttá válnak a 98. Oscar-díjra való nevezésre.

„A minősített fesztiválok listájára való felkerülés kiváltságát olyan szervezetek számára tesszük lehetővé, amelyeket az Akadémia nemcsak az általuk kiválasztott filmek, hanem a nemzetközi filmkészítői közösség iránti folyamatos elkötelezettségük miatt is kiemelkedőnek tart” – áll az amerikai filmakadémia, azaz az Academy of Motion Picture Arts and Sciences indoklásában. Deák Dániel, a Friss Hús alapítója és igazgatója a bejelentéssel kapcsolatban úgy fogalmazott: „Az Akadémia döntésével az eddigi legjelentősebb mérföldkövéhez érkezett a Friss Hús: Oscar-kvalifikáló fesztiválként még több nemzetközi figyelmet tudunk a magyar filmre, illetve magára a Friss Húsra is irányítani. Reméljük, ez a remek lehetőség lendületet ad a magyar animációs és élőszereplős rövidfilmgyártásnak, illetve a filmes tehetséggondozásnak.”

A Friss Hús fesztivál 2013 óta a legnagyobb magyar rövidfilmfesztivállá és az egyik legfontosabb hazai filmes eseménnyé nőtte ki magát, évi több mint tízezer látogatóval. A programban egyéni hangú, kreatív fiatal filmesek friss és értékes alkotásai tűnnek fel évről évre. Az egy héten át tartó rendezvény minden alkalommal több programmal és helyszínnel gazdagodik, a legutóbbi szemle Budapest mellett már vidéki városokban, Debrecenben, Pécsen és Szegeden is zajlott.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.