A fogász, a fodrász, a testőr és az angoltanár

  • narancs.hu
  • 2014. március 22.

Narancsblog

Hiszen eleddig ahhoz szoktatott minket a kicsiny vezető, hogy busásan megjutalmazza a körülötte szorgoskodókat.

Az utolsó sztori ugye az, hogy Orbán Viktor, Magyarország kis vezetője kiszedette a korlátot a fodrásza előtti járdáról, hogy zavartalanul parkolhasson az addig parkolás elől elzárt területen, szóval a tilosban. Ami azt illeti, szép és nemes jellemre valló gesztus, de a történelmi előzmények tekintetében felvet egy kérdést. Mi a haszna ebből a figarónak (figarínának), hisz alig valószínű, hogy a többi – ne adj’ isten földi halandó származású – kuncsaft mer parkírozni az így szabaddá tett területen. Nem is a mersz, inkább a jóérzés tarthatja vissza őket, hogy valamiért fontosnak tartják – szemben a miniszterelnökkel – ez milyen? – az emberi együttélés szabályait.

false

Fotó: MTI

De nem ez a lényeg.

Hanem a felmerült kérdés: miben áll a fodrásznő haszna?

Hiszen eleddig ahhoz szoktatott minket a kicsiny vezető, hogy busásan megjutalmazza a körülötte szorgoskodókat (magyarul a tányérnyalóit). Emlékeznek, egymilliárdot kapott a fogásza a fogturizmus népszerűsítésére, mert ő rakta fel Orbánra először a koronáját. A testőrének egy egész rendőri szervezetet gründolt, a TEK mint Orbán magánrendőrsége azóta is híven teljesít, csak egész ritkán rúgják rá az ajtót magatehetetlen nyugdíjasokra. S ne felejtsük az angoltanárt, aki úgy megtanította hősünket angolul, hogy aztán már ő maga személyesen akarta ellenőrizni a komplett tisztikar angoltudását… Neki, illetve cégének az államilag, EU-s pénzből támogatott nyelvoktatási tortából sikerült hasítani egy kapitális darabot. S akkor hagyjuk most a szabóját vagy a kolbásztöltőjét…

Az égető kérdés az, mi esik le a fodrásznak? Már a korlátján túl.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.