12 évig építette a medvevédelmi páncélját, erre teszteléskor a medve elszaladt

  • Sepsi László
  • 2018. február 15.

Paratéka

A medve tekintete egy dolog. Troy Hurtubise-é meg egy másik.

A filmtörténet egyik nagy kérdése, hogy milyen lett volna a Medvebarát, ha nem Werner Herzog, hanem a Jackass stábja készíti el. Timothy Treadwell története, aki tizenhárom éven át minden tavasszal kiköltözött a természetbe a medvék közé, és 2003-ban akkori barátnőjével együtt medvetámadás áldozataként hunyt el, Herzog kezei közt tragikus tanmesévé vált megszállottságról és a természetbe való visszatérés lehetetlenségéről. Aki nem tiszteli az embert és állatot elválasztó határvonalat, az megbűnhődik érte, sugallja a film Treadwell kapcsán, miközben Herzogot a tőle megszokott módon az emberi téboly mélységei érdekelték, és nem a groteszk, abszurd látványosságok, amelyek mondjuk egy Jackassben egyszerre viszik színre és fedik el azt. Ám a kilencvenes évek elején, miközben Treadwell Alaszkában kempingezett a grizzlyk közt, tőle pár ezer kilométerrel arrébb egy másik férfi is megszállottjává vált az ember-medve kapcsolatoknak.

Csak éppen Troy Hurtubise-t nem a fajközi határok átlépése, hanem ezek minél szigorúbb fenntartása érdekelte: ezért fogott bele egy erőpáncél építésébe, amellyel tervei szerint egy test-test küzdelemben is képes lehet felülkerekedni egy kifejlett grizzlymedvén. Az 1996-ban mozikba került Project Grizzly című dokumentumfilm az Ursus Mark VI kódnévre keresztelt hatodik páncélprototípus elkészítését és tesztelését követi végig, közben betekintést engedve Hurtubise sajátos világlátásába is, amely

sok esetben bizarrabb, mint maga a páncél.

false

Troy Hurtubise-t egy erdei túra alkalmával támadta meg egy grizzlymedve 1984-ben, és bár komolyabb sérülés nélkül élte túl az esetet, ez a traumatikus élmény arra motiválta, hogy testi épségének megőrzése érdekében további óvintézkedéseket foganatosítson. Ahogy a Project Grizzly nyitójelenetében egy erdei tisztáson elmeséli a medvetámadást, az maga a metafizikai rettenet, minden szavából süt a természet lágy ölén kiszolgáltatott ember szorongása, akinek éhes medvetekintetek figyelik minden lépését. (Mint az állat-ember viszonnyal foglalkozó gondolkodót Derridától Herzogig, Hurtubise-t is felettébb izgatja az állati tekintet, és hogy mit láthatunk, ha belenézünk egy állat szemébe.) Nem csoda, hogy miután hazatért, szinte azonnal belefogott a medvevédelmi páncél első prototípusába. És ahogy teltek az évek, úgy lett a páncél egyre drágább és bonyolultabb: a korai szkafanderek után a piros-fehérre festett hatodik változat – titánium, szigszalag, beépített fekete doboz – már nem a rohamrendőrök védőöltözetére, hanem az animékből ismert mechapáncélokra emlékeztet. Peter Lynch rendező persze rá is játszik a szuperpáncél popkulturális beágyazottságára, hiszen egy jelenetben az autósmoziban vetített Robotzsaru képei előtt pózoltatja a büszke feltalálót.

Az Ursus Mark VI tesztelésének képsoraival a Project Grizzly egészen közel kerül a Jackass vagy MythBusters világához. Hatalmas farönk csapódik a páncélozott Hurtubise-nek, mint valami Chuck Norris-halálcsapda egy nyolcvanas évekbeli kommandós filmben. A páncél eldől. A Hell’s Angels motorosbanda felbérelt tagjai próbálják összeverni egy kocsma előtt. Egy baseballütő eltörik a páncélon. A páncélozott Hurtubise legurul a Niagara-törésvonalban. Utána nem tud felállni.

Elütteti magát egy ötven km/órával haladó, háromtonnás kisteherautóval. Tizennyolcszor.

Mire pedig mindez unalmassá válna, Hurtubise csatlakozik egy csapat vadászhoz a Sziklás-hegységben, hogy élesben is kipróbálja találmányát.

A hegyvidéki expedícióval a film is stílus vált, az extrém kisvideók világából átkerülünk egy belassult Monte Hellman-westernfilmbe, ahol harcedzett férfiak téblábolnak a lapályon valami homályos cél érdekében, miközben arról beszélgetnek, hogy ők mennyire kemények, és a medvék is mennyire kemények, Troy Hurtubise pedig fegyverbemutatót tart az alkarnyi hosszúságú vadászkéseivel. A páncélt sajnos fent kell hagyniuk a hegyen, mert nemcsak az a baj vele, hogy ha egyszer eldőlt, a súlya miatt nem lehet benne felállni, hanem cipelni is nehéz. A sors fintora, hogy a visszafelé úton találkoznak egy medvével, de páncél híján csak messziről nézegetik. De a Project Grizzly szinte eseménytelen utolsó harmada, melyben a szereplők például arról társalognak, milyen bátorságpróbákon vettek részt a vietnami háborúban, kiegészíti és elmélyíti a korábbiakban látottakat. Mert legyen bármilyen agyament és fergeteges, a roncstelep-tulajdonosból lett önjelölt feltaláló és medvekutató megszállottságának mélysége is van.

A Freudon edzett néző már ott gyanút foghat, amikor Hurtubise az őt megtámadó grizzlyt „Old Mannek”, azaz öregnek kereszteli el, amely ugyanúgy, mint a magyarban, egyszerre vonatkozhat egy idős úrra és a beszélő édesapjára. Pláne, hogy Hurtubise elmondása szerint

a medvének nagy fehér folt volt a mellkasán, mintha szakálla lenne.

Az állattotem és az apafigura egybeolvadása, kölcsönös behelyettesíthetősége klasszikus gondolat a kulturális antropológiában, és később kiderül, hogy Hurtubise valóban egy erős és legyőzendő apafigura árnyékában él. Hasonló megszállottságot tanúsítva, mint gyermeke, Hurtubise apja két kezével építette fel egy indián falu rekonstrukcióját több ezer póznából, és mint azt a feltaláló maga is elmondja, ami az apjának a falu, az ő számára a páncél.

De a medveapa pszichologizáló olvasatán túl – és erre épp a sztori western- és sportfilmes áthallása hívják fel a figyelmet –, az egész Hurtubise-jelenség mélyén ott dolgozik a sóvárgás egy klasszikus, erőteljes és hiperagresszív maszkulinitás után, amely a kilencvenes években, egy kanadai kisvárosban nagyjából épp annyira hasznos, mint egy medvevédelmi fémpáncél. Miközben afféle bizarr átmenetként ranger és feltaláló közt, Hurtubise edz, hegeszt és vadászkéseket dobál, performance-a épp azáltal válik komikusan groteszkké, hogy ez a magatartásforma ebben korban és kontextusban lényegében értelmetlen és önmagáért való. Ahab kapitány megszállottsága a fehér bálnával hiába volt őrült, egy akkoriban komoly gazdasági haszonnal járó tevékenységhez, a bálnavadászat gyakorlatához kapcsolódott; Troy Hurtubise megszállottsága az apamedvével viszont leginkább csak Troy Hurtubise-ről szól.

Habár a film elkészítése során a páncélt nem sikerült medvén tesztelni, a feltalálói elkötelezettség megkapta méltó jutalmát. Hurtubise teljesítményét 1998-ban az értelmetlen találmányokért járó alternatív Nobel-díjjal jutalmazták, és bár többször csődbe ment miatta, a férfi azóta is fejleszti a páncéljait. Időközben egy medvén is sikerült kipróbálnia, de amikor az állat meglátta a monstrumot, inkább elszaladt.

Mivel gyártója és forgalmazója, a Kanadai Nemzeti Filmbizottság elérhetővé tette, a Project Grizzly legálisan megtekinthető.

Figyelmébe ajánljuk