Sausic Attila

Mindig rossz úton jár

Rammstein vs. #metoo

Publicisztika

Példának okáért vegyük a Bück dich! (Hajolj le!) című számot: „Hajolj le, parancsolom / Fordítsd el tőlem ábrázatod / Nem érdekel az arcod / Hajolj le!” – szólítja fel kissé nyersen az énekes és szövegíró Till Lindemann képzeletbeli partnerét egy bizonyos póz felvételére.

Villámháború

A koncerteken előadott performance sajátos összefüggést kölcsönöz a jelenetnek: Lindemann 1998-ban Berlinben és 2012-ben Montrealban (mindkét felvétel látható a YouTube-on) a zenekar egyik tagjának meghágását imitálja a nadrágjából előhúzott tekintélyes műpénisszel, majd ugyanezzel kitartóan folyadékot – feltehetően vizet – fecskendez részben a közönségre, részben saját arcára. Talán a véget nem érő ejakuláció vágyára kíván utalni a művész?

Egy másik érzékletes példa a Pussy (Punci), amely 2009-es berlini premierje óta alkotta látványos részét a koncerteknek. Lindemann hatalmas, falloszszimbólumként működő ágyún lovagolt, és jelentős mennyiségű habot fröcskölt a közönségre, miközben azt énekelte: „Neked puncid van / Nekem farkam / Mi a probléma? / Csináljuk gyorsan!” A számhoz forgatott videóklip nem állta ki a cenzúra próbáját: a YouTube-on jelenleg is látható felvételen az erősen homályos részek egy berlini bordélyban forgatott pornójeleneteket ábrázolnak.

Primitív provokáció? Szó szerint értendő szexizmus és férfisovinizmus? Nem egészen. A habfröcskölő falloszágyú után fekete, piros és aranyszínű, vagyis a német zászló színeiben játszó konfettieső hullott a közönségre. Ez azzal állt összefüggésben, hogy a dalszöveg más strófái a német szexturizmusra utaltak olyan nyelvi klisékkel, mint a Blitzkrieg (villámháború) „húsfegyverrel”, vagy a „Bratwurstomat” (kolbászomat) „a Sauerkrautodba” (savanyú káposztádba) dugom. A dalszöveg az előbb említett szám, a Bück dich! kíméletlen előadásán is enyhít, amennyiben a kétlábúból négylábúvá változtatott személy hátán egyszer csak „könnyek peregnek”, mert Lindemann lírai énje „sírni kezd”. Valószínű ugyan, hogy a koncertek részeg férfihordái mit sem törődtek ilyen distinkciókkal, és együtt bömbölték a zenekarral a húsfegyverrel folytatott villámháborúról szóló passzust. Mások viszont… nos, ők mit is csinálnak? Nyugtázzák a szarkazmust? Élvezik a látványosságot?

A Pussyról írottak múlt idejét az indokolja, hogy a számot levették a nemrég tartott koncertek – München, Budapest, Berlin – programjáról, mint ahogy a hírek szerint eltűntek a konkrét puncik is, akiket a fellépések idejére szerveztek Lindemann számára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.