Sausic Attila

Mindig rossz úton jár

Rammstein vs. #metoo

Publicisztika

Példának okáért vegyük a Bück dich! (Hajolj le!) című számot: „Hajolj le, parancsolom / Fordítsd el tőlem ábrázatod / Nem érdekel az arcod / Hajolj le!” – szólítja fel kissé nyersen az énekes és szövegíró Till Lindemann képzeletbeli partnerét egy bizonyos póz felvételére.

Villámháború

A koncerteken előadott performance sajátos összefüggést kölcsönöz a jelenetnek: Lindemann 1998-ban Berlinben és 2012-ben Montrealban (mindkét felvétel látható a YouTube-on) a zenekar egyik tagjának meghágását imitálja a nadrágjából előhúzott tekintélyes műpénisszel, majd ugyanezzel kitartóan folyadékot – feltehetően vizet – fecskendez részben a közönségre, részben saját arcára. Talán a véget nem érő ejakuláció vágyára kíván utalni a művész?

Egy másik érzékletes példa a Pussy (Punci), amely 2009-es berlini premierje óta alkotta látványos részét a koncerteknek. Lindemann hatalmas, falloszszimbólumként működő ágyún lovagolt, és jelentős mennyiségű habot fröcskölt a közönségre, miközben azt énekelte: „Neked puncid van / Nekem farkam / Mi a probléma? / Csináljuk gyorsan!” A számhoz forgatott videóklip nem állta ki a cenzúra próbáját: a YouTube-on jelenleg is látható felvételen az erősen homályos részek egy berlini bordélyban forgatott pornójeleneteket ábrázolnak.

Primitív provokáció? Szó szerint értendő szexizmus és férfisovinizmus? Nem egészen. A habfröcskölő falloszágyú után fekete, piros és aranyszínű, vagyis a német zászló színeiben játszó konfettieső hullott a közönségre. Ez azzal állt összefüggésben, hogy a dalszöveg más strófái a német szexturizmusra utaltak olyan nyelvi klisékkel, mint a Blitzkrieg (villámháború) „húsfegyverrel”, vagy a „Bratwurstomat” (kolbászomat) „a Sauerkrautodba” (savanyú káposztádba) dugom. A dalszöveg az előbb említett szám, a Bück dich! kíméletlen előadásán is enyhít, amennyiben a kétlábúból négylábúvá változtatott személy hátán egyszer csak „könnyek peregnek”, mert Lindemann lírai énje „sírni kezd”. Valószínű ugyan, hogy a koncertek részeg férfihordái mit sem törődtek ilyen distinkciókkal, és együtt bömbölték a zenekarral a húsfegyverrel folytatott villámháborúról szóló passzust. Mások viszont… nos, ők mit is csinálnak? Nyugtázzák a szarkazmust? Élvezik a látványosságot?

A Pussyról írottak múlt idejét az indokolja, hogy a számot levették a nemrég tartott koncertek – München, Budapest, Berlin – programjáról, mint ahogy a hírek szerint eltűntek a konkrét puncik is, akiket a fellépések idejére szerveztek Lindemann számára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.