Sausic Attila

Mindig rossz úton jár

Rammstein vs. #metoo

Publicisztika

Példának okáért vegyük a Bück dich! (Hajolj le!) című számot: „Hajolj le, parancsolom / Fordítsd el tőlem ábrázatod / Nem érdekel az arcod / Hajolj le!” – szólítja fel kissé nyersen az énekes és szövegíró Till Lindemann képzeletbeli partnerét egy bizonyos póz felvételére.

Villámháború

A koncerteken előadott performance sajátos összefüggést kölcsönöz a jelenetnek: Lindemann 1998-ban Berlinben és 2012-ben Montrealban (mindkét felvétel látható a YouTube-on) a zenekar egyik tagjának meghágását imitálja a nadrágjából előhúzott tekintélyes műpénisszel, majd ugyanezzel kitartóan folyadékot – feltehetően vizet – fecskendez részben a közönségre, részben saját arcára. Talán a véget nem érő ejakuláció vágyára kíván utalni a művész?

Egy másik érzékletes példa a Pussy (Punci), amely 2009-es berlini premierje óta alkotta látványos részét a koncerteknek. Lindemann hatalmas, falloszszimbólumként működő ágyún lovagolt, és jelentős mennyiségű habot fröcskölt a közönségre, miközben azt énekelte: „Neked puncid van / Nekem farkam / Mi a probléma? / Csináljuk gyorsan!” A számhoz forgatott videóklip nem állta ki a cenzúra próbáját: a YouTube-on jelenleg is látható felvételen az erősen homályos részek egy berlini bordélyban forgatott pornójeleneteket ábrázolnak.

Primitív provokáció? Szó szerint értendő szexizmus és férfisovinizmus? Nem egészen. A habfröcskölő falloszágyú után fekete, piros és aranyszínű, vagyis a német zászló színeiben játszó konfettieső hullott a közönségre. Ez azzal állt összefüggésben, hogy a dalszöveg más strófái a német szexturizmusra utaltak olyan nyelvi klisékkel, mint a Blitzkrieg (villámháború) „húsfegyverrel”, vagy a „Bratwurstomat” (kolbászomat) „a Sauerkrautodba” (savanyú káposztádba) dugom. A dalszöveg az előbb említett szám, a Bück dich! kíméletlen előadásán is enyhít, amennyiben a kétlábúból négylábúvá változtatott személy hátán egyszer csak „könnyek peregnek”, mert Lindemann lírai énje „sírni kezd”. Valószínű ugyan, hogy a koncertek részeg férfihordái mit sem törődtek ilyen distinkciókkal, és együtt bömbölték a zenekarral a húsfegyverrel folytatott villámháborúról szóló passzust. Mások viszont… nos, ők mit is csinálnak? Nyugtázzák a szarkazmust? Élvezik a látványosságot?

A Pussyról írottak múlt idejét az indokolja, hogy a számot levették a nemrég tartott koncertek – München, Budapest, Berlin – programjáról, mint ahogy a hírek szerint eltűntek a konkrét puncik is, akiket a fellépések idejére szerveztek Lindemann számára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.