150 milliós veszteséggel zárta a tavalyi évet a Nemzeti Színház, a nagyszínpadi előadások közönségének csak a fele volt fizető néző

  • narancs.hu
  • 2019. július 7.

Színház

Ehhez képest Vidnyánszky színháza több mint 2 milliárd forint állami támogatásból gazdálkodott.

Több mint 2 milliárd forint állami támogatást kapott 2018-ban a Nemzeti Színház: 1,8 milliárdot működésre, valamint különböző jogcímeken az Emmitől és a Nemzeti Kulturális Alaptól még ráadásként – többek között ez derült ki az intézmény éves jelentéséből.

Csakhogy 150 milliós veszteséggel zárta a tavalyi évet a színház – írja a hvg.hu. Vidnyászkyék száz millió forintot szedtek össze tavaly jegybevételből, ami még 2017-es összegnél is kevesebb 15 millióval.

Nem véletlenül küzdött a Nemzeti Színház igazgatója olyan elszántan a tao-támogatás megszüntetéséért...

Ehhez képest a tao-támogatás pótlásaként a Nemzeti Színház idén 400 millió forintot kapott az erre a célra létrehozott alapból.

A teátrum beszámolójából az is kiderül, hogy eszerint kongana az ürességtől a Nemzeti Színház, ha csak a jegyvásárlókra számítanának: mivel a nagyszínpadon csupán a jegyek felét sikerült az előző évben értékesíteni, a többit főleg ingyenjegyes diákokkal töltötték fel papíron.

Az intézmény kisszínpadain valamivel jobb volt a helyzet, de „vattázás nélkül” ott is üres maradt  volna minden ötödik szék.

A színház valamennyi játszóhelyének évi 396 előadására csupán 64 ezren váltottak jegyet tavaly, a látogatottságot viszont a "vattázás" segítségével, 107 ezerre sikerült feltornászni, elvileg. (Az különösen nehezen lenne ellenőrizhető, hogy "vattázás" címen, vajon tényleg elment-e az a rengeteg ingyenjegyes néző az előadásokra.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.