rés a présen

Az egótlanság művészete

Makra Viktória színész

  • rés a présen
  • 2018. szeptember 2.

Színház

rés a présen: A legkisebb óceán című első rendezésedet nemrég mutattátok be a Trip hajón. Miért adtad a fejed rendezésre?

Makra Viktória: Nem én akartam rendezni. Móga Piroska, az Y Csoport vezetője keresett meg az ötlettel, hogy rendezzek „valami bábosat”. Először féltem, mert a rendezés hatalmas felelősség, és nagy felkészültséget igényel. De aztán mégis belevágtam, és egyáltalán nem bántam meg, sőt! A legkisebb óceán mese felnőtteknek, bábjelenetekkel tűzdelve. Egy családi halkereskedésben játszódik, ahol a család legkisebb tagja nem kívánja tovább vinni a vállalkozást, ha majd felnő, ehelyett fekete pöttyös, görgős hal szeretne lenni az Indiai-óceánban.

rap: Sűrű évadod volt.

MV: Az évad az Air Factoryval indult, ami egy interaktív térspecifikus performanszsorozat. Azután következett a Queendom, amit az Artusban és a MU Színházban játszottunk. Hét nő a színpadon, elképesztő energiák, elképesztő fogadtatás. Nyolcvan előadást játszottam decemberben, ennek nagy részét a Ciróka Bábszínházban, amelynek visszatérő vendégszínésze vagyok már negyedik éve. A Ledpuppets Fény-Báb-Színházzal, amelynek viszont az egyik alapító tagja vagyok, felléptünk a Kiscelli Múzeumban, a Budapest Park nagyszínpadán és a Múzeumok Éjszakáján. Volt egy bemutatóm a Trafóban az ArtMan estje keretében. Játszottam több nemzetközi színházi fesztiválon. A Ledpuppetsszel voltunk az East Festen és a győri művészeti fesztiválon, a Művészetek Völgyében pedig játszottuk a Hogyan lehetnék az, aki vagyok? című mozgásszínházi előadásunkat Kalmár Ákos táncossal.

rap: Melyiket láthatjuk még a nyár hátralévő részében?

MV: Az augusztus még kérdéses, de valószínűleg a Ledpuppets akkor sem fog pihenni. A Facebook-oldalunkon minden rezdülésünkről és jelenlétünkről értesülhet az érdeklődő. A Queendom szeptembertől repertoáron marad a MU Színházban. A legkisebb óceán pedig a Trip hajón.

rap: Számos társulat, illetve projekt alapítója vagy alkalmi tagja vagy.

MV: A Színművészeti előtt a Bárka Színházban voltam stúdiós, a diploma után oda mentem vissza játszani. Majd egyszer csak bezárták a fejünk fölött az épületet. Tettem egy rövid kitérőt, mint táncos, a Vígszínházba. Aztán Vidovszky Gyuri megkeresett, hogy ugorjak be Kecskeméten a Hamupipőkébe. így kezdődött a cirókás karrierem. Időközben csatlakoztam a Ziggurat Project összművészeti társulathoz, mert itt egyaránt jelen tudok lenni, mint színész, bábos és fizikai színházi alkotó. A Ledpuppets egy szerelemből indult, ma a bábszínház iránt érzett szerelem tart minket össze.

rap: Mi a színház értelme?

MV: Számomra az egótlanság művészete. Ha ez az áldott egótlan állapot létre tud jönni, akkor olyan a színész, mint egy tiszta csatorna, amin át áramlanak az információk. Amikor rendeztem, minden próbát relaxációval és bemelegítéssel kezdtünk. Nem hiszek a „beesek a cigizésből és mehet” módszerben. Nagy példaképem Alföldi Róbert, az elképesztő energiái miatt. Spolarics Andreától még a Bárkában megtanulhattam, hogy hogyan lehet jól soknak lenni. Bábos példaképeim pedig Duda Paiva és Ilka Schönbein, mert a bábozáson keresztül hihetetlen fájdalmas mélységeket mutatnak meg és lenyűgöz a technikai tudásuk, precizitásuk.

rap: Mik a terveid hosszabb távra?

MV: Soha nem tervezek. Így vagyok összerakva. Szerintem, aminek meg kell találnia, megtalál. A diplomám óta szabadúszó vagyok, már megszoktam ezt a bizonytalanságot. Nem tudok sokat a jövő évadról sem, várom a felkéréseket. Az biztos, hogy nagyon szeretnék még rendezni és többet szinkronizálni.

rap: Mi a fontos a színházon túl?

MV: Az állat- és környezetvédelem. Igyekszem minél kevesebb műanyagot használni, textilzsepim van és Mooncupom. Tizenhét éve nem eszem húst és két éve felhagytam minden állati eredetű termék fogyasztásával. Nem járok cirkuszba, nem hordok bőrt, selymet vagy gyapjút, tehát semmilyen szinten nem támogatom az állatok ki- és felhasználását.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.