Tánc

Divertimento

  • - sisso -
  • 2016. december 10.

Színház

A Budafoki Dohnányi Zenekar és a Közép-Európa Táncszínház együttműködésében mutatták be a táncjátékot Kun Attila koreográfiájára. A Dohnányi bérletes előadás-sorozatának része a táncelőadásokkal egybekötött koncert is, melynek célja, hogy szórakoztatóbbá, illetve láthatóbbá tegyék a közönség számára a komolyzenét. Egyszeri alkalmak ezek, kuriózumok, bár nyilván külön is megél egy-egy koreográfia, ha éppen úgy sikerül.

Kun Attilának voltak húzós korszakai, de mára nem a kortárs tánc legprogresszívebb mezőnyéhez húz – azt hiszem, ahhoz túlságosan dalból van a lelke. Viszont nem is a baletthagyományok folytatása a célja, bár klasszikus alapok felől közelít. A mestermunka érdekli, a szép ívek, a harmónia, a tiszta, átlátható formák és az emelkedettség, esetleg egy csipetnyi humor, ha a téma megengedi. Semmi olyan, ami radikális vagy túlságosan felkavaró. És persze szeret klasszikusokra dolgozni.

A darab első fele kisetűdökből állt azokra a tételekre, amelyeket a zenekar összeállított. Volt, egyebek mellett, rusztikus sellőnégyes (Dohnányi: Szimfonikus percek II. tétel), intimmozdulat-párbeszéd (Holst: Planéták – Merkúr) és magyar szürreális mulatós elrajzolt néptáncelemekkel (Bartók: Divertimento III. tétel). A második rész nagyobb lélegzetű, összefüggő darab volt Ravel: G-dúr zongoraversenyére kavargó érzelmekkel, hömpölygő karjátékokkal, markáns urbánus jelenetekkel. Szinte elmerültünk benne az első sorból: könnyed volt és játékos, de, hál’ istennek, nem patetikus. Így semmi nem verhette ki a biztosítékot a bérletes közönségnél.

Müpa, november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.