Tánc

Divertimento

  • - sisso -
  • 2016. december 10.

Színház

A Budafoki Dohnányi Zenekar és a Közép-Európa Táncszínház együttműködésében mutatták be a táncjátékot Kun Attila koreográfiájára. A Dohnányi bérletes előadás-sorozatának része a táncelőadásokkal egybekötött koncert is, melynek célja, hogy szórakoztatóbbá, illetve láthatóbbá tegyék a közönség számára a komolyzenét. Egyszeri alkalmak ezek, kuriózumok, bár nyilván külön is megél egy-egy koreográfia, ha éppen úgy sikerül.

Kun Attilának voltak húzós korszakai, de mára nem a kortárs tánc legprogresszívebb mezőnyéhez húz – azt hiszem, ahhoz túlságosan dalból van a lelke. Viszont nem is a baletthagyományok folytatása a célja, bár klasszikus alapok felől közelít. A mestermunka érdekli, a szép ívek, a harmónia, a tiszta, átlátható formák és az emelkedettség, esetleg egy csipetnyi humor, ha a téma megengedi. Semmi olyan, ami radikális vagy túlságosan felkavaró. És persze szeret klasszikusokra dolgozni.

A darab első fele kisetűdökből állt azokra a tételekre, amelyeket a zenekar összeállított. Volt, egyebek mellett, rusztikus sellőnégyes (Dohnányi: Szimfonikus percek II. tétel), intimmozdulat-párbeszéd (Holst: Planéták – Merkúr) és magyar szürreális mulatós elrajzolt néptáncelemekkel (Bartók: Divertimento III. tétel). A második rész nagyobb lélegzetű, összefüggő darab volt Ravel: G-dúr zongoraversenyére kavargó érzelmekkel, hömpölygő karjátékokkal, markáns urbánus jelenetekkel. Szinte elmerültünk benne az első sorból: könnyed volt és játékos, de, hál’ istennek, nem patetikus. Így semmi nem verhette ki a biztosítékot a bérletes közönségnél.

Müpa, november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.