rés a présen

„Lányokkal a Drive-on”

Szenteczki Zita rendező

  • rés a présen
  • 2020. augusztus 23.

Színház

rés a présen: Milyen körülmények között talált téged a járvány?

Szenteczki Zita: A halál kilovagolt Perzsiából című, Juhász András intermédia-művésszel közös produkciónkat játszottuk volna blokkosítva ismét a Trafóban. Ehhez át kell alakítani az egész nagytermet. Épp kipakoltuk a teret, amikor jött a bejelentés, hogy nem lehet száz fő fölötti rendezvényt tartani. Rossz volt, hiszen ezt mindig úgy várja az egész stáb, mint a karácsonyt. Egyszer lement online, de a sok látványos videotechnika ellenére szerintem pont az nem érzékelhető belőle, hogyan válnak a színpadon látható történések illúzióvá real time, márpedig ez a lényege. Egyébként három új előadást rendeztem az évadban, és pont a végére értem a járvány kezdetére. Az Örkény Színházban az Édes Annát mutattuk be a stúdióban, ez ősszel átkerül a nagyszínpadra, a Radnóti Tesla Laborban a Narratívával Galgóczi Erzsébet Törvényen belül című művét, majd februárban a szombathelyi Mesebolt Bábszínházban a Gyere haza, Mikkamakka! című előadást Lázár Ervin igen aktuális meséjéből. Aztán, mivel másodéves doktoris vagyok a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, tanulással is töltöm az időm. A karantén alatt a TRIP Hajón rendeztem Maros András Elég erős című darabjából egy Zoom-filmet Magács László meghívására az Első Magyar Karanténszínháznak még a járvány elején.

rap: Mi a kutatási témád?

SZZ: Magánmitológiák címen azt vizsgálom, hogyan juthat el minél több emberhez a nagyon személyes mondanivaló. Három fejezetből áll. Az első fele a számomra a témában példaértékű előadásokról szól. Például a Romeo Castellucci rendezte Gluck-operáról, az Orfeusz és Euridikéről, ahol a görög tragédiát egy valós élethelyzettel fűzi össze az alkotó. Egy nő történetével, aki az előadás idején 18 hónapja feküdt kórházban, lebénulva úgy, hogy csak a szemét tudta mozgatni, tehát a pillantásával kommunikált, és a férje minden nap meglátogatta. Ez indította el a doktori tervét bennem, mert azt éreztem, hogy nagyon fontos, hogy egy előadás milyen asszociációkat nyit meg a nézőben. A hazai magánmitológiák közül egyebek közt El Kazovszkij Dzsan-panoptikumával foglalkozom. A disszertáció második részében olyan személyes történetekről van szó, amelyeket mások hoztak nyilvánosságra, viszont színházi előadást rendeztem belőlük. Többször naplókat adaptálok színpadra. Porogi Dorka volt osztálytársammal az előző évadban a Pozsonyi úti Amikor Galériában csináltunk egy közös hangperformanszot Küszködik és teremt címmel. Gyarmati Fanni naplóinak teljes szövegét 12 fiatal színésznő olvasta fel egyszerre és a látogatók térkép alapján igazodhattak el az évek közt. Készült belőle hangfelvétel, ami mostantól meghallgatható az szfe.hu oldalon. A harmadik fejezet a saját naplóimat vizsgálja, abból is volt már előadásom régebben, illetve elkezdtünk egy kutatást saját mítoszok feltárásával, amiből előadás lesz.

rap: Be van táblázva a jövő évadod is?

SZZ: Két közös rendezésünk is lesz ebben az évadban a Narratívával, illetve novemberben Marosvásárhelyre megyek dolgozni. Ott jártam egy évig színészszakra, és a volt osztályfőnököm, Harsányi Zsolt hívott meg rendezni az egyetem egy hagyományos színházi programjára, amelyben a tanulók és a tanárok együtt játszanak. Aztán Pécsen a Bóbita Bábszínházban készítek egy cseh madaras mesét. Jövő júniusban, pont a 30. szülinapomra esik a Nemes Anna festővel és Raubinek Lili táncossal közös előadásunk premierje, amelyben a saját élethelyzetünkről beszélünk, miközben megvizsgáljuk felnőtt fejjel a közös gyerekkori történeteinket. Az előadás munkacíme: Saját drive.

rap: A járvány hatott a munkáidra?

SZZ: Inkább a metódusokat befolyásolta, nem a tematikát. Ebből a helyzetből következik például, ahogy a lányokkal a Drive-on dolgozunk. A Narratívával pedig heti rendszerességgel tárgyalunk a Zoomon és adunk egymásnak kreatív feladatokat, hogy minél jobban megismerjük egymást.

rap: Mi történik most a Narratíva társulattal?

SZZ: Készülünk a jövő évadra és segítjük azt, aki épp rendez. Nem úgy tekintünk az alkotásra, mint a birtokunkra, inkább azt gondoljuk, hogy a különféle nézőpontok összeadódhatnak, így valamiféle kollektív alkotófolyamatban vagyunk. A mi generációnknak ez a metódus jó lehetőség a struktúraváltásra. Hét évre szerződtünk egymással. Az első évben mindenki függetlenül, de klasszikusabb formában azt rendezte meg, ami hozzá közel áll. A következő évadban két dolgot csinálunk közösen: egy családi színházat, együttműködésben Jankó Mátyás technikai vezetőnk Papírpanír Imagináriumával, amelynek az egyik fő célja, hogy ne csak a fővárosban tudjon fórumként működni, különleges, vidékre is utaztatható foglalkozás formájában dolgozunk, januártól pedig egy felnőtt darabot próbálunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.