Színház

Se vele, de nélküle

Fenyő Iván – Alkalmáté Trupp

Színház

Nem ez volt az első eset, hogy az élve boncolt személy nem vett részt az Alkalmáté Trupp aktuális előadásában (hogyan tudna bárki is hiányozni a saját élve boncolásáról?): a Száraz Dénesről szóló 2013-as epizódnak például Vele, de nélküle volt az alcíme – ám korántsem hiányzott belőle annyira Száraz Dénes, mint a Fenyő Ivánból Fenyő Iván.

Máté Gábor és Horvai István 2003-ban végzett osztálya minden nyáron színházi előadásban dolgozza fel valamelyikük életét és pályáját – az esetek többségében az illető aktív közreműködésével. Száraz Dénes és Fenyő Iván hosszú évekkel ezelőtt kilépett ebből az együttműködésből, a róluk szóló előadások mégis elkészültek, de míg az előbbi nem akart szerepelni a róla szóló epizódban, az utóbbi – kivételesen – szívesen vitte volna vásárra a bő­rét a színpadon is, a többiek azonban leszavazták.

Hogy miért, arra bizonyára megvan a maguk oka, végül is az Alkalmáté egy külön, élő organizmus a maga saját törvényeivel, íratlan szabályaival, konfliktusaival és a huszonévesen, lángoló optimizmussal megfogadott örök barátság számonkérésének jogával. Az is elfogadható, hogy mindez nem tartozik mindenestül ránk, a szélesebb közönségre. Ehhez megértőn viszonyulva is hiányzott nekem Fenyő Iván, és a sorozat többi részéhez képest erőtlenebbnek, halványabbnak éreztem a mostani előadást. Mert az Alkalmátékon ugyan mindig könnyesre röhögöm magam, de meg is rendít, fel is kavar a feszültségek, a hibák, a gyengeségek, vagyis a gyarlóság felvállalása. Ezt a kérlelhetetlenséget pedig mindig a „terápiában részt vevő” személy jelenléte, bennlévősége legitimizálta és hitelesítette.

Fenyő Iván nyilván hozzájárult a Fenyő Iván végleges formájához. Azonban két olyan jelenet is van, ami megkérdőjelezi a vállalás teljességét, és beemeli az előadásba a létrehozás folyamatának problematikusságát. Az egyik arról szól, hogy a Trupp tagjai nem látják a drámát, a jelenetet abban az anyagban, amit Fenyő kínál nekik, a másik arról, hogy a nézők egy vágott verziót kapnak: mindkettő azt jelzi, hogy sok minden nincs benne az előadásban – és lőn. A Trupp és Fenyő Iván feszült viszonya benne van a levegőben, de a konfliktus nem tárul fel, nincs feloldozás. Van ilyen.

Az előadásban így inkább – és talán túlságosan is – a paródia felé billen a mérleg, aminek Fenyő ezoterikus fordulata is kifejezetten kedvez: mi sem könnyebb, mint kifigurázni, röhejessé tenni ezt a se füle, se farka, búzafűvel és többféle istenséggel átszőtt világképet. A témáról szóló jelenetek jobbára az osztálytársak kívülállását, értetlenségét nagyítják fel.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy az Alkalmáté idei előadása ne lenne a színház és a színházrajongók ünnepe – mindig az. Most is vannak zseniális jelenetek, alakítások és persze a viszontlátás öröme, különösen azon tagok esetében, akiket egyébként nem, vagy teljesen más szerepben lehet csak látni a színpadon. Az idén is jó például a pályaelhagyó, jelenleg rendőrként dolgozó Gál Kristóffal találkozni, aki ezúttal a gyermek Ivánként és a gitárt tartó Keresztes Tamásként emlékezetes. Vagy Dömötör Andrással, aki mostanában főleg külföldön dolgozik, és könnyedén felskicceli a modoros Máté Gábort vagy a közhelyeket halmozó ezotér gurut. Czukor Balázs játssza az önbizalom-hiányos, szorongó Ivánt: az előadás egyik legemlékezetesebb jelenetében elviszi apját Nepálba, és a kezdeti kellemetlen élmények után – alighanem csak álomban – megvalósul az egymásra találás, a csodálatos és a valóságban elérhetetlen harmónia. Ekkor mondja Vajda Milán, Iván apjaként, hogy ez volt élete legszebb éjszakája. Vannak olyan, színházban elhangzó mondatok, melyek még sokáig a fülemben csengenek – ez is ilyen lett, fájdalmasan gyönyörű mondat, hiszen Vajda hangjában benne van minden: rezignáltság, reménytelenség, a megértés lehetetlensége és az emiatt érzett szomorúság. Járó Zsuzsa – minden jó szándék és roppant energikus igyekezet ellenére is – Iván fárasztó, sőt mérgező anyjaként emlékezetes. Máthé Zsolt, mint mindig, most is vicces dalszövegeket írt a szituációt jellemző slágerekre, és előadóként is nagyon intenzív. Szandtner Anna Iván húgát játssza keserű pontossággal. Jordán Adél egyrészt fergeteges a saját anyjaként, azaz Lázár Katiként, másrészt megrendítő Fenyő Ivánként. Az egyik jelenet azt az időszakot idézi fel, amikor ők ketten egy pár voltak. A Fenyő Ivánt játszó Jordán Adél féltékenységében dührohamot kap, és a Jordán Adélt játszó Szandtner Annának valóban kilóg a tangája. Vagyis az abúzusként simán értelmezhető szituációban Jordán Adél a saját elnyomóját játszsza el. Hogy a dühe kié, az más kérdés.

Jurányi Ház, július 29.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.