rés a présen

„Úgy döntöttem, hogy leteszem”

Horváth Csaba rendező, koreográfus

  • rés a présen
  • 2018. július 7.

Színház

rés a présen: Erdman Az öngyilkos című darabját mutatta be a társulatod a Szkénében. Eredetileg más volt kiírva.

Horváth Csaba: Baricco Selyem című művét készültem színpadra állítani, de menet közben rá kellett jönnöm, hogy nem működik úgy, ahogy elképzeltem. Nem sikerült eljutnom egy olyan megoldáshoz, amely mentén haladva lényegi megoldások születnek, ezért inkább úgy döntöttem, hogy leteszem. Miután ez a döntés megszületett, valami homlokegyenest más darabhoz szerettem volna nyúlni, és így esett a választás Az öngyilkosra, Nyikolaj Erdman darabjára, amely végeredményben egy bohózat. Azért emellett kötöttem ki, mert teljesen abszurd a téma. Erdman arról beszél, hogy ki birtokolhatja egy másik ember halálát, illetve, hogy az egyik hogyan húzhat hasznot a másik halálából, és mindezt rendkívül szórakoztatóan teszi. Ráadásul a társulatom színészei­nek járt már egy komédia.

rap: Kikkel dolgoztál együtt?

HCS: Az egyetlen vendég Hevesi László, aki most végez Zsótér Sándor osztályá­ban a színművészeti egyetemen. A többiek a Forte állandó színészei és Ökrös Csaba, aki nemcsak jegyzi az előadás zenéjét, hanem élőben játszik is a színpadon.

rap: Hogy alakult a szereposztás?

HCS: Mindenki zenél, játszik valamilyen hangszeren, ettől kicsit cirkuszi a hangulat. A címszerepet Fehér László játssza, ő a kisember, a hős és az áldozat. Remekül formálja, de mindenkinek erős karaktereket kell ábrázolnia, nehéz, de hálás színészi munkát végeznek.

rap: Mikor láthatjuk még Az öngyilkost?

HCS: Június 20-án lesz újra a Szkéné Színházban, augusztusban pedig az Ördögkatlan Fesztiválon.

rap: Milyen Forte-előadások vannak repertoáron?

HCS: A Trafóban a jövő évadban is látható lesz a Vaterland, amivel szerepelünk a Pécsi Országos Színházi Találkozón és a szegedi Thealter Fesztiválon, majd az Ördögkatlanban is, ahol még lesz a Bartók 5. vonósnégyesére készült koreográfiám. Június végén A te országod című előadásunkkal a Thessaloniki Nemzetközi Fesztiválra megyünk, de a jövő évadban repertoáron marad a Szkénében a Bűn és bűnhődés és A nagy füzet is. A Toldi című előadásunk pedig új helyre költözik, amiről egyelőre még folynak a tárgyalások.

rap: Milyen feladatok előtt állsz a következő évadtól?

HCS: A jövő évad elején a székesfehérvári Vörösmarty Színházban a Chicago című musicalt rendezem. Majd a negyedikes osztályommal A Mester és Margaritát állítjuk színpadra az Ódryn. A Forte új bemutatója a jövő év tavaszán lesz, erről még babonából nem szívesen beszélek, eljön az ideje.

rap: Mi foglalkoztat most a leginkább?

HCS: Nézd, az évadban Philadelphiában rendeztem Lorca Vérnászát, utána Fehérváron Jon Fosse Halál Thébában című drámáját – ez szintén ott lesz az idei POSZT-on –, majd jött a Trafóban a Vaterland bemutatója, most meg Az öngyilkos, mellette a tanítás az SZFE-n. Jelen pillanatban a leginspirálóbb állapot az volna számomra, ha a családomon kívül egy darabig semmi mással nem kellene foglalkoznom.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.