rés a présen - "Lesz, ami lesz" - Réti Anna táncos

  • .
  • 2009. augusztus 27.

Trafik

rés a présen: Szeptember 8-án a Trafó és a Műhely Alapítvány egy hármas bemutatóval kezdi az évadot, amiben te is benne vagy Miről van szó? Réti Anna: Az együttműködés a Jardin d' Europe program keretében jött létre A pályázati felhívás úgy szólt, hogy három EU-s országból három alkotó koprodukcióját támogatják Az olasz Claudio Stellatóval és az izraeli/ holland Amos Ben Tallal együtt hoztuk létre a Fregoli szindróma című mozgásszínházi előadást A színpadon velem szereplőÚjvári Milán is alkotótársként vett részt a darab összeállításában A darab zenéjét Amos BenTal szerezte Rendkívül izgalmas és inspiráló próbafolyamat volt rap: Honnan jutottál el a kortárs táncig? RA: A Pécsi Művészeti Szakközépiskola tánctagozatára, majd a hollandiai Rotterdami Táncakadémiára jártam rap: Két éve Lábán-díjat nyertél a Lélek pulóver nélkül című szólóddal, azóta a "fősodorban" vagy Kikkel dolgozol? RA: Azt követte még két saját alkotás, a Kártyavár és az Éjszakai műszak A saját munkáimon kívül jelenleg Goda Gábor Artus Társulatával dolgozom rap: Mit szeretsz a szóló műfajban? RA: A szóló mint műfaj rendkívüli szabadságot, ugyanakkor rengeteg kötöttséget is jelent, mint ahogy az egyedüllét is rap: Milyen előadásokban vagy még benne? RA: A Fregoli szindrómát követően az Artus Kakaskakaskakas című új darabjában szerepelek Mint szabadúszó alkotónak a biztos jövő elég rövid távú projekt Így nem látok túl messze Az Artussal való együttműködésen kívül természetesen a meglévő darabokat szeretném tovább játszani Aztán majd lesz, ami lesz rap: Vannak-e kedvenceid, mestereid? RA: Minden időszakban volt valaki, aki meghatározó szerepet töltött be, és irányt mutatottOlyanok, mintUhrik Dóra, Itzik Galili, Hudi László és persze sokan másokClaudio Stellato és Amos Ben Tal is olyan alkotók, akik nagy hatással vannak arra, hogyan gondolkodom a színházról, a mozgásról rap: Szerinted hol a helye ma Magyarországon a kortárs táncnak? RA: Nekem a mozgás és a színház a kommunikáció formája, melyben kifejezhetem azt, amit máshogyan nem tudok Éppen ezért rendkívül fontos szerepet tölt be az életemben De sajnos azt kell tapasztalnom, hogy elég kis réteghez jut el itthon a kortárs színház Nincsenek hiú ábrándjaim, hogy a közeljövőben ez változni fog,de remélem, hogy akikhez eljut, azok számára sokat jelent . .

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.