rés a présen - "Lesz, ami lesz" - Réti Anna táncos

  • .
  • 2009. augusztus 27.

Trafik

rés a présen: Szeptember 8-án a Trafó és a Műhely Alapítvány egy hármas bemutatóval kezdi az évadot, amiben te is benne vagy Miről van szó? Réti Anna: Az együttműködés a Jardin d' Europe program keretében jött létre A pályázati felhívás úgy szólt, hogy három EU-s országból három alkotó koprodukcióját támogatják Az olasz Claudio Stellatóval és az izraeli/ holland Amos Ben Tallal együtt hoztuk létre a Fregoli szindróma című mozgásszínházi előadást A színpadon velem szereplőÚjvári Milán is alkotótársként vett részt a darab összeállításában A darab zenéjét Amos BenTal szerezte Rendkívül izgalmas és inspiráló próbafolyamat volt rap: Honnan jutottál el a kortárs táncig? RA: A Pécsi Művészeti Szakközépiskola tánctagozatára, majd a hollandiai Rotterdami Táncakadémiára jártam rap: Két éve Lábán-díjat nyertél a Lélek pulóver nélkül című szólóddal, azóta a "fősodorban" vagy Kikkel dolgozol? RA: Azt követte még két saját alkotás, a Kártyavár és az Éjszakai műszak A saját munkáimon kívül jelenleg Goda Gábor Artus Társulatával dolgozom rap: Mit szeretsz a szóló műfajban? RA: A szóló mint műfaj rendkívüli szabadságot, ugyanakkor rengeteg kötöttséget is jelent, mint ahogy az egyedüllét is rap: Milyen előadásokban vagy még benne? RA: A Fregoli szindrómát követően az Artus Kakaskakaskakas című új darabjában szerepelek Mint szabadúszó alkotónak a biztos jövő elég rövid távú projekt Így nem látok túl messze Az Artussal való együttműködésen kívül természetesen a meglévő darabokat szeretném tovább játszani Aztán majd lesz, ami lesz rap: Vannak-e kedvenceid, mestereid? RA: Minden időszakban volt valaki, aki meghatározó szerepet töltött be, és irányt mutatottOlyanok, mintUhrik Dóra, Itzik Galili, Hudi László és persze sokan másokClaudio Stellato és Amos Ben Tal is olyan alkotók, akik nagy hatással vannak arra, hogyan gondolkodom a színházról, a mozgásról rap: Szerinted hol a helye ma Magyarországon a kortárs táncnak? RA: Nekem a mozgás és a színház a kommunikáció formája, melyben kifejezhetem azt, amit máshogyan nem tudok Éppen ezért rendkívül fontos szerepet tölt be az életemben De sajnos azt kell tapasztalnom, hogy elég kis réteghez jut el itthon a kortárs színház Nincsenek hiú ábrándjaim, hogy a közeljövőben ez változni fog,de remélem, hogy akikhez eljut, azok számára sokat jelent . .

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.