Első alkalommal adták át a „környezetvédelmi Nobel-díjakat”

  • narancs.hu
  • 2021. október 18.

Tudomány

A Vilmos herceg által tavaly alapított, környezetvédelmi Nobel-díjként is emlegetett Earthshot Prize-t öt kategóriában osztották ki Londonban.

Az Earthshot Prize elnevezése a Moonshot kifejezésből született, amely az Egyesült Államok 1960-as évekbeli törekvésére utalt, hogy eljuttassák az első embert a Holdra. Az alapítók szerint most hasonló széleskörű összefogásra van szükség az égető környezetvédelmi problémák megoldására – írja a díjról beszámoló közleményében az MTI. A szervezők az éghajlatot, az óceánokat, a légszennyezést, a hulladékkezelést és a biológiai sokféleséget érintő problémákra várnak olyan megoldási javaslatokat, amelyek segíthetik a bolygó regenerálódását 2030-ig. A díjra magánemberek, közösségek, tudósok, aktivisták, közgazdászok, kormányok, bankok, vállalkozások, városok és egész országok is pályázhatnak.

A kategóriák nyertesei egyenként egymillió fontos (427 millió forintos) pénzjutalmat kaptak a londoni Alexandra-palotában megrendezett díjátadó ceremónián, amelynek színpadán Emma Watson, Emma Thompson és David Oyelowo brit színészek is csatlakoztak Vilmos herceghez.

Az öt kategória díjazottjait a 15 jelöltre szűkített listáról egy zsűri választotta ki, amelynek munkájában David Attenborough természettudós, Cate Blanchett színésznő és Shakira kolumbiai énekesnő is részt vett. A természetvédelmi és -helyreállítási kategória díját Costa Rica nyerte. A dél-amerikai ország egykor erdőségeinek nagy részét kiirtotta, de mára megduplázta a fák számát. A győztes programjának lényege, hogy fizetnek a helyi lakosoknak a természetes ökoszisztémák helyreállításáért, valamint újjáélesztik az esőerdőket.

A levegő megtisztításáért odaítélt díjat az indiai Takachar vállalat kapta egy olyan hordozható gép elkészítéséért, amely a mezőgazdasági hulladékot műtrágyává alakítja, és ezzel elkerülhetővé teszi, hogy a gazdák felégessék földjeiket, ami légszennyezést okoz.  Az óceánok újjáélesztésének díját a bahamai Coral Vita-projekt nyerte el, amely egy új módszerrel segít a világ haldokló korallzátonyainak helyreállításában. A módszert két barát fejlesztette ki a Bahamákon: speciális tartályokban nevelik a korallokat az elpusztult korallok pótlására, az újak így ötvenszer gyorsabban nőnek, mint a természetben.

A pazarlásmentes világ építéséért járó díjat az olaszországi Milánó kapta egy olyan programért, amelyben összegyűjtik a fel nem használt ételt és rászorulók között osztják szét. A kezdeményezéssel jelentősen csökkent a városban kidobott élelmiszer mennyisége, egyúttal az éhezés problémáját is kezelni tudták. Az éghajlatváltozásra megoldást kereső projektek közül egy thaiföldi-német-olasz projektet jutalmaztak: az AEM Electrolyzer megújuló energiával bontja a vizet hidrogénre és oxigénre a hidrogén előállításához, ami azért előrelépés, mert ehhez általában fosszilis tüzelőanyagokat használnak.

Vilmos herceg a díjátadón arról beszélt, hogy a következő tíz év „döntő évtized” lesz a bolygó számára.

„Fogytán az idő. Egy évtized nem tűnik elegendőnek, de az emberiség már korábban is képes volt megoldani megoldhatatlannak tűnő dolgokat” – monda a herceg.

A napokban Vilmos herceg azt szorgalmazta, hogy a világ vezető elméi az űrturizmus fejlesztése helyett inkább a Föld megmentésére összpontosítsanak. A gála fellépői között volt Ed Sheeran és a Coldplay, és hogy megőrizzék a díjátadó környezetbarát elkötelezettségét, a zenéjükhöz szükséges energiát 60 pedálozó kerékpáros biztosította – számolt be róla a BBC News. A gálára érkező hírességek egyike sem repülővel utazott, nem használtak műanyagot a színpad építéséhez, és felkérték a résztvevőket, hogy „legyenek tekintettel a környezetre” az alkalomra viselt ruha kiválasztásánál. Vilmos cambridge-i herceg azt is bejelentette, hogy a 2022-es díjátadót az Egyesült Államokban rendezik meg.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot! 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.