Tévétorrent

Orange is the new black

  • Bécsi Orsolya
  • 2013. szeptember 22.

Tévétorrent

Mi foghatja meg az eltompult sorozatnézőt, aki már látott mindent?

Az Orange is the new black készítőit is valami ilyesmi foglalkoztathatta, amikor - a világtörténelemben nem elsőként, de még mindig kicsit szokatlanul - úgy tettek, mint akik lemondanak a lassú adagolás és az epizódvégi horgok alantas eszközeiről, s az összes részt egyszerre eresztik szélnek július 11-én. Ráadásul a receptjük ezzel együtt is elég egyszerűnek tűnik:

1. Végy egy olyan műfajt, ami eddig mindig ugyanazt mutatta.

2. Adj hozzá nőket, mert őket még úgysem nagyon láthattuk a műfajjal járó környezetben.

A cél: szó szerint megmutatni a nőiességet egy bezárt közegben, amely az intimbetét használatától a hierarchiában megharcolt helyeken át a homoszexualitásig enged szabad mozgást - természetesen egy színigaz történetre hagyatkozva.

Piper Chapman boldogan él író vőlegényével, társ egy természetes alapanyagokból tisztálkodószereket gyártó cégnél. Élete épp révbe érni látszik, amikor hirtelen beüt a krach, s egyik régi pasija feldobja valami évekkel ezelőtti drogügyben, amiért kénytelen bevonulni 15 hónapra. Sajna a börtönben sem érnek véget megpróbáltatásai, sőt, csak ott kezdődnek el igazán. Ha a perverz őrök és a néhol ugyan felszínesen, de alapjában elég jól kidolgozott női lakók nem tennék teljessé az életét, még a vőlegény is bemutat némi megingást, illetve a cég is holtpontra kerül, hogy a döntő kérdés mégis nyitva maradjon minden egyes rész után: jaj, mi lesz a főhőssel? Hisz' a cliffhanger akkor is cliffhanger, ha látszólag lemondanak róla.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.