Tévétorrent

W1A

  • Gera Márton
  • 2015. szeptember 6.

Tévétorrent

Bátor vállalkozás: a BBC fogta magát, és a BBC-ről csinált sorozatot. Kamerákkal bemennek a székházba, és a színészek eljátsz-
­szák, hogyan szerencsétlenkednek az igazi alkalmazottak, miért nem tud például elkészülni egy új show. Csakhogy az izgalom helyett inkább azt érezni, milyen sok az a huszonkilenc perc, milyen lassan megy az idő. A helyzetek maradtak ki az epizódokból, valami bátorság, hogy élesebb szituációk szülessenek. ­Ötpercenként mondanak egy kis poént, utána újabb öt perc, és esetleg jön a következő. Vagy nem. És inkább nem, holott helyes, ahogyan az egyik nő minden ételt visszautasít, bár értelme nem sok, de tizedszer már kibírhatatlan.

Nem meglepő módon a sorozat főmotívuma az inkompetencia, a hasznavehetetlen tévések, akik egy rádióstúdióban a papíron veszekednek. Csak ehhez nincsenek karakterek, mintha a BBC-nél valóban csupa inkompetens ülne, aki addig jut el, hogy meghívja főszereplőnek Hugh Bonneville-t, és nincs is vele gond, ha a néző egy férfit szeretne látni a szomszédból, fehérek közt egy európait. Hogy nevettetni nem tud, az legyen a legkisebb baj. Az meg legyen a nagyobb, hogy a legjobbat hagyják parlagon, Hugh Skinner akár vihetné is a hátán a sorozatot, ha hagynák. Így be kell érni annyival, hogy megszólal néha, de már a pillantása is elég, lehet mosolyogni. Pontosabban lehetne mosolyogni, ha csupa ilyen színész lenne, ha csupa hasonló pillanat, azonban nem igazán van semmi ilyesmi, mindössze négy-négy rész az első és a második évadban, aminek lehet örülni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.