Tévétorrent

W1A

  • Gera Márton
  • 2015. szeptember 6.

Tévétorrent

Bátor vállalkozás: a BBC fogta magát, és a BBC-ről csinált sorozatot. Kamerákkal bemennek a székházba, és a színészek eljátsz-
­szák, hogyan szerencsétlenkednek az igazi alkalmazottak, miért nem tud például elkészülni egy új show. Csakhogy az izgalom helyett inkább azt érezni, milyen sok az a huszonkilenc perc, milyen lassan megy az idő. A helyzetek maradtak ki az epizódokból, valami bátorság, hogy élesebb szituációk szülessenek. ­Ötpercenként mondanak egy kis poént, utána újabb öt perc, és esetleg jön a következő. Vagy nem. És inkább nem, holott helyes, ahogyan az egyik nő minden ételt visszautasít, bár értelme nem sok, de tizedszer már kibírhatatlan.

Nem meglepő módon a sorozat főmotívuma az inkompetencia, a hasznavehetetlen tévések, akik egy rádióstúdióban a papíron veszekednek. Csak ehhez nincsenek karakterek, mintha a BBC-nél valóban csupa inkompetens ülne, aki addig jut el, hogy meghívja főszereplőnek Hugh Bonneville-t, és nincs is vele gond, ha a néző egy férfit szeretne látni a szomszédból, fehérek közt egy európait. Hogy nevettetni nem tud, az legyen a legkisebb baj. Az meg legyen a nagyobb, hogy a legjobbat hagyják parlagon, Hugh Skinner akár vihetné is a hátán a sorozatot, ha hagynák. Így be kell érni annyival, hogy megszólal néha, de már a pillantása is elég, lehet mosolyogni. Pontosabban lehetne mosolyogni, ha csupa ilyen színész lenne, ha csupa hasonló pillanat, azonban nem igazán van semmi ilyesmi, mindössze négy-négy rész az első és a második évadban, aminek lehet örülni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.