Visszhang: film

El akartam rejtőzni

  • 2021. október 20.

Visszhang

Antonio Ligabue élete szerfelett alkalmas arra, hogy abból többzsebkendős, az életbe hátrányokkal indulók, az elesettek sorsán látványosan, emelt hangon aggódó film szülessék.

A „a 20. század legjelentősebb naiv festője”, az „olasz Van Gogh” nem volt festő (konkrétan koldus volt, megvetett, kiközösített és bántalmazott társadalmon kívüli – mindaddig, míg egy nála jóval kevésbé kvalitásos képzőművész fel nem figyelt kivételes rajzkészségére), nem volt olasz (szülőhelye Svájc volt, és kamaszként deportálták egy olyan országba, amelynek nyelvéből egy szót sem értett) és nem volt Van Gogh (Rousseau-hoz sokkal közelebb áll a művészete). S még sok minden nem volt, egyebek közt ún. normális ember sem (élete végéig szellemi fogyatékosnak tekintették), viszont állat-, ember- és önportréin elemi erővel jelenítette meg korának szorongásélményét és fenyegetettségtapasztalatát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.