Visszhang: film

El akartam rejtőzni

  • 2021. október 20.

Visszhang

Antonio Ligabue élete szerfelett alkalmas arra, hogy abból többzsebkendős, az életbe hátrányokkal indulók, az elesettek sorsán látványosan, emelt hangon aggódó film szülessék.

A „a 20. század legjelentősebb naiv festője”, az „olasz Van Gogh” nem volt festő (konkrétan koldus volt, megvetett, kiközösített és bántalmazott társadalmon kívüli – mindaddig, míg egy nála jóval kevésbé kvalitásos képzőművész fel nem figyelt kivételes rajzkészségére), nem volt olasz (szülőhelye Svájc volt, és kamaszként deportálták egy olyan országba, amelynek nyelvéből egy szót sem értett) és nem volt Van Gogh (Rousseau-hoz sokkal közelebb áll a művészete). S még sok minden nem volt, egyebek közt ún. normális ember sem (élete végéig szellemi fogyatékosnak tekintették), viszont állat-, ember- és önportréin elemi erővel jelenítette meg korának szorongásélményét és fenyegetettségtapasztalatát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.