Visszhang: film

El akartam rejtőzni

  • 2021. október 20.

Visszhang

Antonio Ligabue élete szerfelett alkalmas arra, hogy abból többzsebkendős, az életbe hátrányokkal indulók, az elesettek sorsán látványosan, emelt hangon aggódó film szülessék.

A „a 20. század legjelentősebb naiv festője”, az „olasz Van Gogh” nem volt festő (konkrétan koldus volt, megvetett, kiközösített és bántalmazott társadalmon kívüli – mindaddig, míg egy nála jóval kevésbé kvalitásos képzőművész fel nem figyelt kivételes rajzkészségére), nem volt olasz (szülőhelye Svájc volt, és kamaszként deportálták egy olyan országba, amelynek nyelvéből egy szót sem értett) és nem volt Van Gogh (Rousseau-hoz sokkal közelebb áll a művészete). S még sok minden nem volt, egyebek közt ún. normális ember sem (élete végéig szellemi fogyatékosnak tekintették), viszont állat-, ember- és önportréin elemi erővel jelenítette meg korának szorongásélményét és fenyegetettségtapasztalatát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.