Visszhang: lemez

Timothy Ridout: Elgar & Bloch

Visszhang

Nem állítjuk, hogy Elgar nagyszerű Csellóversenye, amelyet részben Jacqueline du Pré tett ikonikussá, jobban szól brácsán, de könnyedebb és a végzet romantikus csókját sem viseli magán, ahogy sok gordonkás előadásában.

A zeneszerző 1930-ban jóváhagyta és elvezényelte Lionel Tertis mélyhegedűs átiratát, ebből dolgozott az 1995-ös születésű Timothy Ridout is. A szokásosnál kissé nagyobb hangszeren játszik – a méret adja ugyanis a hegedűnél kvinttel mélyebb, de alig testesebb brácsa hangerőbeli hátrányát –, szólóját a teljes fegyverzetben felálló zenekar sem nyomja el (a BBC Szimfonikus Zenekarát Martin Brabbyns vezényli). Ridout a legvékonyabb húron igazán meggyőző, illetve a második tétel scherzójában, amely különösen jól illik a brácsához. Ha akadnak is szakaszok, ahol a cselló morajló, dübörgő húrjaira lenne szükség – valljuk be, a nyitótétel első ütemei ilyenek –, a remek szólista többnyire elfeledteti, hogy nem az eredetit halljuk. Hasonlóképpen szép, éneklő és kecses hangot formál Bloch brácsára és zenekarra komponált Szvitjében, amely tele van keleties témákkal, szédületes zenekari effektusokkal és helyenként modern állásokkal. A ritkán hallható darab harmadik, lassú tétele különösen jól szól, a negyediket hallva pedig feleszmélhet a hallgató: ez bizony már paródiája az 1910-es évek túlburjánzó orientalizmusának. Ridout feltűnése kisebb szenzáció: érdemes odafigyelni rá, ahogy az új generáció olyan brácsásaira is, mint Nils Mönkemeyer vagy Amihai Grosz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.