Visszhang: lemez

Timothy Ridout: Elgar & Bloch

Visszhang

Nem állítjuk, hogy Elgar nagyszerű Csellóversenye, amelyet részben Jacqueline du Pré tett ikonikussá, jobban szól brácsán, de könnyedebb és a végzet romantikus csókját sem viseli magán, ahogy sok gordonkás előadásában.

A zeneszerző 1930-ban jóváhagyta és elvezényelte Lionel Tertis mélyhegedűs átiratát, ebből dolgozott az 1995-ös születésű Timothy Ridout is. A szokásosnál kissé nagyobb hangszeren játszik – a méret adja ugyanis a hegedűnél kvinttel mélyebb, de alig testesebb brácsa hangerőbeli hátrányát –, szólóját a teljes fegyverzetben felálló zenekar sem nyomja el (a BBC Szimfonikus Zenekarát Martin Brabbyns vezényli). Ridout a legvékonyabb húron igazán meggyőző, illetve a második tétel scherzójában, amely különösen jól illik a brácsához. Ha akadnak is szakaszok, ahol a cselló morajló, dübörgő húrjaira lenne szükség – valljuk be, a nyitótétel első ütemei ilyenek –, a remek szólista többnyire elfeledteti, hogy nem az eredetit halljuk. Hasonlóképpen szép, éneklő és kecses hangot formál Bloch brácsára és zenekarra komponált Szvitjében, amely tele van keleties témákkal, szédületes zenekari effektusokkal és helyenként modern állásokkal. A ritkán hallható darab harmadik, lassú tétele különösen jól szól, a negyediket hallva pedig feleszmélhet a hallgató: ez bizony már paródiája az 1910-es évek túlburjánzó orientalizmusának. Ridout feltűnése kisebb szenzáció: érdemes odafigyelni rá, ahogy az új generáció olyan brácsásaira is, mint Nils Mönkemeyer vagy Amihai Grosz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.