Visszhang: könyv

Tóth Réka Ágnes: Ultra­ibolya

Visszhang

A kötet verseinek meseszerű világában mindenhonnan virágok nőnek.

Gyakran emberi testrészekből és szervekből is („csontos részek helyett bambuszrügyek / gerincvelődben palástfű”). Mintha a verseket a növények indái hálóznák be, amelyek a visszatérő szimbólumokon keresztül a versek közötti átjárást is lehetővé teszik. Igaz, ez a „túlburjánzás” néha a koherencia ellen dolgozik, az álomszerű, rapszodikus szövegekben időnként túl sok párhuzamos kép és gondolat indul el, s nem mindig tudnak kibontakozni. Ahol viszont igen, azok a kötet legerősebb verseivé válnak, mint az Amazonas, ahol a tánc lelki és fiziológiai folyamatai elevenednek meg, megszólaltatva „a kar és a láb harmóniáját, / a száj és a szív akkordjait”. A növények összetartó ereje mellett Alice történeteinek motívumai is fontos szerephez jutnak. A nyúl, a teadélután, a növesztő- és zsugorítószeres fiolák utalásrendszerén keresztül megkonstruált „mitológia” elemei közül kiemelkedik a tükör, amely egy hangsúlyosan női perspektívát, hangot is játékba hoz. Ez a szál az Antimon című versben csúcsosodik ki, ahol farkasok és a fej nélküli, de „tökéletes” adottságokkal rendelkező próbababák ellentmondásos, ragadozó-áldozati viszonya kerül terítékre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.