Visszhang: könyv

Tóth Réka Ágnes: Ultra­ibolya

Visszhang

A kötet verseinek meseszerű világában mindenhonnan virágok nőnek.

Gyakran emberi testrészekből és szervekből is („csontos részek helyett bambuszrügyek / gerincvelődben palástfű”). Mintha a verseket a növények indái hálóznák be, amelyek a visszatérő szimbólumokon keresztül a versek közötti átjárást is lehetővé teszik. Igaz, ez a „túlburjánzás” néha a koherencia ellen dolgozik, az álomszerű, rapszodikus szövegekben időnként túl sok párhuzamos kép és gondolat indul el, s nem mindig tudnak kibontakozni. Ahol viszont igen, azok a kötet legerősebb verseivé válnak, mint az Amazonas, ahol a tánc lelki és fiziológiai folyamatai elevenednek meg, megszólaltatva „a kar és a láb harmóniáját, / a száj és a szív akkordjait”. A növények összetartó ereje mellett Alice történeteinek motívumai is fontos szerephez jutnak. A nyúl, a teadélután, a növesztő- és zsugorítószeres fiolák utalásrendszerén keresztül megkonstruált „mitológia” elemei közül kiemelkedik a tükör, amely egy hangsúlyosan női perspektívát, hangot is játékba hoz. Ez a szál az Antimon című versben csúcsosodik ki, ahol farkasok és a fej nélküli, de „tökéletes” adottságokkal rendelkező próbababák ellentmondásos, ragadozó-áldozati viszonya kerül terítékre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.