Autentikus karaoke - Punk. No One Is Innocent. Art - Style - Revolt képzőművészet)

  • Keresztesi József
  • 2008. július 17.

Zene

Régen elzengtek Sid Vicious napjai, egyfelől. Másrészt persze Punk's Not Dead. A bécsi kiállítás létrehozói (kurátor: Thomas Miessgang, rendező: Gerald Matt) valahova e kettő közé építették föl a tárlatot, a dokumentumok - a háttérben szóló dalok, az újságcikkek, ruhaversemények, plakátok, fotók és filmfelvételek - az egykori atmoszférát hozzák közel, míg a teljes anyag igyekszik szélesebb kontextusba helyezni mindazt, amit a punk címke alatt foglalhatunk össze. Ilyenképpen a hangsúly nem a biztosító- és egyéb tűkre, de még csak nem is a zenékre, hanem legfőképp a képekre, a film- és képzőművészetre kerül: a punkra mint fölszabadító hatással bíró látás- és gondolkodásmódra.

Régen elzengtek Sid Vicious napjai, egyfelől. Másrészt persze Punk's Not Dead. A bécsi kiállítás létrehozói (kurátor: Thomas Miessgang, rendező: Gerald Matt) valahova e kettő közé építették föl a tárlatot, a dokumentumok - a háttérben szóló dalok, az újságcikkek, ruhaversemények, plakátok, fotók és filmfelvételek - az egykori atmoszférát hozzák közel, míg a teljes anyag igyekszik szélesebb kontextusba helyezni mindazt, amit a punk címke alatt foglalhatunk össze. Ilyenképpen a hangsúly nem a biztosító- és egyéb tűkre, de még csak nem is a zenékre, hanem legfőképp a képekre, a film- és képzőművészetre kerül: a punkra mint fölszabadító hatással bíró látás- és gondolkodásmódra.

A kiállítás három fő színhely, London, New York és Berlin köré csoportosul (s negyedikként kapcsolódik mindehhez a bécsi punkszcéna dokumentumait fölvonultató, a látogatókat saját, személyes emlékeik közreadására biztató kisebb gyűjtemény). Közülük a londoni szín foglalkozik érintőlegesen a punkrobbanás társadalmi hátterével. John Savage lenyűgöző fotói az 1977-es London néptelen külvárosairól e helyszínek puszta fölidézésével teszik kézzelfoghatóvá azokat az elkeseredett indulatokat, amelyeknek a gyors ütemben szaporodó punkzenekarok, elsősorban a Sex Pistols és a Clash megjelenése ad formát. Ugyanakkor Savage némileg nosztalgikus kommentárja szerint mégiscsak a szabadság valamiféle, mára már föllelhetetlen atmoszféráját árasztották ezek az Ózd alsót idéző utcák, terek és elhagyott gyárudvarok. A következő lépés a SEX, Malcolm McLaren és Vivienne Westwood legendás chelsea-i butikja volna a King's Road 430 alatt, a szülőcsatorna, amely a külváros dühét mintegy kilöki a nagyvilág színpadára. A tárlat jó néhány darabot bemutat a legendás - egyszerre nagyon provokatív és nagyon szellemes - kollekciókból.

Az is hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a punk mint stílus vagy világlátás nem korlátozódik a klasszikus punkikonológia stílusjegyeire: Johnny Rozsa (többek között Boy George-ról készített) fotósorozata maga a szecessziós glamdekadencia, de a kiállítás koncepciójába olyan zenekarok is simán belefértek, mint a Talking Heads vagy a Blondie. A punk fogalma itt kiterjesztettebb jelentést nyer tehát, mint a honi használatban. A New York-i és a berlini anyag például jóval artisztikusabb a londoninál: ami a szigetországban tényleges lázadás, e két színhely anyagában inkább provokatív művészi kísérlet.

Hogy azért ne csupán magasröptű intellektuális örömökben részesüljünk, arról Richard Kern rövidfilmje (Fingered, 1986 - illusztrációnk ennek a filmnek egy kockája - a szerk.) gondoskodik; felirat figyelmezteti a látogatót, hogy bizonyos jeleneteket öncélúan erőszakosnak vagy pornográfnak találhat, ám ez nem teljesen igaz, hiszen a két véglény furcsa románcában (melyben a női szereplőt Lydia Lunch alakítja) egyetlen jelenet sincs, amelyet ne találhatna annak. Telefonszex, ökölszex, elvágott torok, sperma és vér, egy bizonyos ponton túl tényleg átcsap az egész valamiféle öncélú üdeségbe. Ellenpontként pedig a túlsó szegletben pörögnek a berlini kisfilmek, melyek akár a BBS műhelyéből is kikerülhettek volna; kiemelkedik közülük a Berlin Super 80 filmes körhöz tartozó Jörg Buttgereit megrázó, hétperces munkája, a Mein Papi (1981), ez a furcsa apaemlékmű, mely az apa tudtán kívül készített Super 8-as felvételekből áll össze, a fotelban, tévézéssel és evéssel töltött nyugdíjasélet mementójául.

S ha természetesen lehetetlen is akár csak futólag megemlíteni a kiállított munkákat, kettőről mégis kell beszélni. A kanadai Richard Hambleton Shadow Manje 1982-ben a New York-i East Village falain és kapualjaiban tűnik föl, elmosódott, sötét és fenyegető árnyalakként, hogy aztán a fotókat követően az 1984-es szoborportré formájában magát az arcot is szemügyre vehessük, mely szintén darabokra folyik szét minden irányba. A nyugat-berlini endart, ez a nyolcvanas években működő, anonim kollektíva pedig szemtelen és vicces fotókat, kisplasztikákat, mintegy provokatív karikatúrákat alkot. A Tiergarten című képen (1985) két rohamrendőr csókolózik a susogó lomboktól ölelve. A god 'n' dog (1984) dobozszerű terében az isten egy horogkereszttel díszített tégelyből áll (külön történet, hogy a punk mit művelt a horogkereszttel, hogyan nyúlta le és sajátította ki), a feje ecset, lógó pöcse egy szál gyufa, egyik kezében zsilettpenge, a másikban lakat, míg a madárfejű kutyus igyekszik átölelni a lábát. Hambleton árnyékembere és az endart munkái a punk két felforgató aspektusát példázzák, a félelmetes-fenyegetőt és vidám-pimaszt; e kettő a legjobb művekben mindig átfolyik egymásba, határaik képlékenyek.

Különös érzés, hogy a kiállított anyag legjavából micsoda máig ható provokatív elevenség árad. A meglehetősen durva műalkotások között a Kunsthalle múzeumpedagógusai kiskamaszok csoportjait vezetik körbe, időnként letelepednek a földre, és hosszas eszmecserékbe bocsátkoznak. Kezdetnek nem rossz. A kiállítást kísérő kötetben a képanyag mellett esszék szólnak a mozgalomról általában, illetve külön mindhárom helyszínről, zárásképp pedig a tárlat rendezője készített interjút Malcolm McLarennel. A punk fölszabadító hatásáról szólva McLaren az internet kultúráját, a YouTube-ot, a Myspace-t vagy a blogokat is ugyanebből a "do it yourself" mentalitásból eredezteti, és úgy véli, hogy napjaink kultúrája két szóban összegezhető: "Az egyik az autenticitás, a másik a karaoke." De hogy miképp válhat a művészet hitelessé a karaoke világában, ez ügyben ő sem nyomja a kezünkbe a bölcsek kövét.

Bécs, Kunsthalle, megtekinthető: szeptember 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.