Interjú

„Az egész országot bejártuk”

Rost Andrea operaénekes

Zene

A Kossuth-díjas szopránnal A zene mindenkié elnevezésű nyári országjárásról, a nevét viselő Operaakadémiáról, valamint közösségi és társadalmi szerepvállalásáról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Nemrég saját operaakadémiát hozott létre. Miben tér el a Rost Andrea Operaakadémia a hagyományos, állami vagy konzervatóriumi képzésektől?

Rost Andrea: Az operaakadémiát azért hoztam létre, mert sokkal többet szerettem volna adni annál, mint amit egy néhány napos mesterkurzus nyújtani tud. Egy ilyen rövid kurzus alatt nem lehet érdemben átadni mindazt, ami a szakmához szükséges, inkább az oktató egójáról szól. Én viszont valódi fellépési lehetőséget akartam biztosítani a fiataloknak. Nincs saját épületünk – talán egyszer lesz –, az első alkalomnak a budapesti Eötvös10 Művelődési Ház adott otthont, ahol a próbák és az előadások is zajlottak. A háromhetes intenzív munka során a hallgatók – többségükben még egyetemen vagy főiskolán tanulók, illetve kórusénekesek – megtapasztalhatták, mit jelent egy valódi szerepet színpadra vinni. Hogy mit takar az operaénekesi hivatás: szereptanulást, zenei próbákat, közös munkát a rendezővel, jelmezt; parókát viselni, sminkelni, és végül azt a pillanatot, amikor mindezt a közönség elé kell tárni. Természetesen voltak segítőim is: nemcsak zeneileg kaptak támogatást a fiatalok, hanem például nyelvi coach is foglalkozott velük. A varázsfuvolát dolgoztuk fel: a dialógusokat magyarul, az áriákat pedig németül énekelték, hogy később, ha szükség lesz rá karrierjük során, már könnyebben tanulják meg a teljes darabot eredeti nyelven.

MN: Tavaly szeptemberben állította színpadra ezt a művet. Készülnek-e újabb bemutatóra az őszi időszakban?

RA: Most egy kis szünetet kell tartanunk, mert egy ilyen produkcióhoz komoly anyagi háttér szükséges, ami jelenleg nem áll rendelkezésemre. Nagyon remélem viszont, hogy jövőre ismét meg tudok valósítani egy intenzív időszakot, egy újabb opera színpadra állításával, ahol újra fiatalokat mutathatok be a közönségnek. Erre készülök most. Szeretnék pályázni egy európai uniós támogatásra is, amely lehetővé tenné, hogy az operaakadémia nemzetközivé váljon – így nemcsak Magyarországról, hanem akár Japánból is érkezhetnének növendékek. Novemberben például egy japán tanítványom jön hozzám, akivel minden évben hosszabb időszakokat dolgozunk együtt.

MN: Az első előadást és az azt megelőző intenzív felkészítést miből tudta finanszírozni?

RA: Lényegében független operajátszást hoztunk létre. Nem állt mögöttünk semmilyen állami támogatás, hanem egy kedves régi ismerősöm szerény segítségével, valamint a fiatalok hozzájárulásával tudtuk megvalósítani a produkciót. Külföldön teljesen természetes, hogy az ilyen típusú műhelymunkák piaci alapon működnek: a növendékek befektetnek a saját képzésükbe, a közönség pedig jegyet vált az előadásokra. Úgy gondolom, nálunk is van létjogosultsága ennek a modellnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.