Lemez

Diana Tischenko, Fejérvári Zoltán

  • - csk -
  • 2020. február 29.

Zene

A lemez címe játék a betűkkel és szavakkal: Strangers in PARadISe. Vagyis a múlt század első felének Párizsa éden lett volna? Költőknek, íróknak, festőknek, balettművészeknek, zeneszerzőknek biztosan (lásd e tárgykörben a Picasso kalandjai című filmklasszikust, amely ezt a termékenyítő légkört fergeteges humorral ábrázol­ja). Ebből az állításból indul ki a 2018-as Long–Thibaud–Crespin Verseny nagydíját elnyerő, ukrajnai születésű fiatal hegedűművész, Diana Tischenko és zongorista partnere, Fejérvári Zoltán szonátalemeze, amely négy szerző – Ravel, Enescu, Ysaÿe és Prokofjev – egy-egy művét állítja egymás mellé.
A négy közül három hegedű-zongora darab, Ysaÿe 3. szonátája viszont szólókompozíció, amelyet a szerző Enescunak ajánlott.

Tischenko nagy formátumú hegedűs dús hanggal, rendkívüli technikai és intonációs biztonsággal és elsöprő temperamentummal, olyan érzékkel a hangvételek, hangulatok, színek, indulatok iránt, amely csak a legkiválóbbaknak adatik meg. Öröm tudni, hogy fejlődéséhez olyan mesterek is hozzájárultak, mint Rados Ferenc, Wagner Rita, Schiff András, Takács-Nagy Gábor, Keller András. És persze öröm muzsikustársaként egy nemzetközi kiadó lemezén Fejérvári Zoltánt hallani, akiről a magyar közönség régóta tudja, hogy európai klasszis, s ezt igazolják nagyszerű koncertjei mellett versenygyőzelmei is – ideje, hogy ezt a minél szélesebb nemzetközi közvélemény is megtudja. Színes, izgalmas lemez, a művekben sokféle hatással: utóromantika, modernség, jazz, népzene. Az előadások szuggesztívek, hitelesek, maximalista igénnyel kidolgozottak.

Warner Classics, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.