Lemez

Diana Tischenko, Fejérvári Zoltán

  • - csk -
  • 2020. február 29.

Zene

A lemez címe játék a betűkkel és szavakkal: Strangers in PARadISe. Vagyis a múlt század első felének Párizsa éden lett volna? Költőknek, íróknak, festőknek, balettművészeknek, zeneszerzőknek biztosan (lásd e tárgykörben a Picasso kalandjai című filmklasszikust, amely ezt a termékenyítő légkört fergeteges humorral ábrázol­ja). Ebből az állításból indul ki a 2018-as Long–Thibaud–Crespin Verseny nagydíját elnyerő, ukrajnai születésű fiatal hegedűművész, Diana Tischenko és zongorista partnere, Fejérvári Zoltán szonátalemeze, amely négy szerző – Ravel, Enescu, Ysaÿe és Prokofjev – egy-egy művét állítja egymás mellé.
A négy közül három hegedű-zongora darab, Ysaÿe 3. szonátája viszont szólókompozíció, amelyet a szerző Enescunak ajánlott.

Tischenko nagy formátumú hegedűs dús hanggal, rendkívüli technikai és intonációs biztonsággal és elsöprő temperamentummal, olyan érzékkel a hangvételek, hangulatok, színek, indulatok iránt, amely csak a legkiválóbbaknak adatik meg. Öröm tudni, hogy fejlődéséhez olyan mesterek is hozzájárultak, mint Rados Ferenc, Wagner Rita, Schiff András, Takács-Nagy Gábor, Keller András. És persze öröm muzsikustársaként egy nemzetközi kiadó lemezén Fejérvári Zoltánt hallani, akiről a magyar közönség régóta tudja, hogy európai klasszis, s ezt igazolják nagyszerű koncertjei mellett versenygyőzelmei is – ideje, hogy ezt a minél szélesebb nemzetközi közvélemény is megtudja. Színes, izgalmas lemez, a művekben sokféle hatással: utóromantika, modernség, jazz, népzene. Az előadások szuggesztívek, hitelesek, maximalista igénnyel kidolgozottak.

Warner Classics, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.