Lemez

Fakuló ikonok

Yeah Yeah Yeahs: Mosquito

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. június 1.

Zene

Négy, máskülönben igen mozgalmas év telt el a Yeah Yeah Yeahs legutóbbi nagylemeze, az It's a Blitz óta, ami bizony eléggé hosszú idő. Hogy jelezzük, mennyire is az, talán érdemes gyorsan végigvenni, hogy mi is történt 2009 óta azokkal a zenekarokkal, amelyek a YYY-hez hasonlóan az előző évtized elején robbantak be az újrock-forradalomnak nevezett izé élvonalába, majd több-kevesebb (de inkább több) sikerrel dolgozták végig magukat a nullás éveken.

A White Stripes feloszlott, az Interpol pedig pont az évtizedfordulón hozta ki az utolsó lemezét, majd ezt követően ki is lépett a zenekar posztersrác-basszusgitárosa, Carlos Dengler. A Strokes meg szokatlanul fiatalos nekibuzdulással vetette bele ugyan magát az új évtizedbe, de azzal nyilván Casablancasék is tisztában vannak, hogy az a bizonyos momentum már réges-rég tovatűnt.

Így aztán a YYY-nek is jókora esélye van arra, hogy örökre megmaradjon az időszak egyik emblematikus zenekarának, amelytől már senki sem vár olyan igazi korszakfordító nagy dobást, hanem csak legföljebb egy-két kellemes albumot és kislemezt, amik a rajongókon kívül alkalmasint nem sok embert érdekelnek majd. És hát sajnos vannak arra mutató jelek, hogy érdemes felkészülni erre a forgatókönyvre. Egyrészt nagyon úgy néz ki, hogy a tagok kétségbeejtően és visszavonhatatlanul megöregedtek: a korábban kölyökképű gitáros, Nick Zinner már nemcsak a frizurája és az effektpedáljai, hanem a ráncai alapján is azonnal felvételt nyerhetne a Jesus & Mary Chainbe, míg a dobos Brian Chase egész konkrétan úgy fest, mint a nagykállói csodarabbi. És persze itt van az excentrikus énekesnő, Karen O, aki nyolc-tíz éve még az egyik első számú alternatív divatikonnak számított, de ma már csak azzal sokkol, hogy butikosnő-szőkére festette a haját.

A nagy kérdés a már-már hipnotikusan fertelmes borítóba csomagolt Mosquito kapcsán az, hogy a disszonáns gitárzajokkal színezett, artisztikus garázspoppal indult és nagyjából a szintikkel feldobott, csillogó-villogó diszkóig jutó trió ezúttal melyik arcát mutatja majd. Hát, a válasz az, hogy az érzelmes és enervált balladagyárosét. De tényleg: ennyi lassú és romantikus szám valószínűleg egyik YYY-lemezen sem szerepelt még. Igaz, ezek legalább sokszínűek, hisz van itt minden a downtempós (komolyan!) hangszerelésű daraboktól egészen a nagy ívű végefőcím-zenékig, de azért ilyen nagy koncentrációban ez azért eléggé lelombozó. Még jó, hogy az időnkénti rockolások (Mosquito, Area52) és pár apróság (gospelkórus, rapbetét) azért segít fenntartani a figyelmet. A primkó szintiknek és dobgépeknek, ill. az eszköztelen (már majdnem lo-fisan rozoga) hangzásnak is lehet örülni, a többször feltűnő dubos lüktetés (ami tényleg figyelemreméltó egy olyan zenekartól, amiben hivatalosan nincs is basszusgitáros) pedig tényleg klassz; szóval nincs katasztrófa, csak annyira nem hagy semmi maradandó nyomot ez a háromnegyed óra, hogy az ijesztőbb, mint a borítón a pucér kisgyereket penetrálni készülő óriásrovar.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.