Film: Félni, megyünk félni (Heizler N., Hevér G., Kardos R., Kocsis G., Znamenák I., másik Szőke A.:

Zene

Heizler N., Hevér G., Kardos R., Kocsis G., Znamenák I., másik Szőke A.: Papsajt

Heizler N., Hevér G., Kardos R., Kocsis G., Znamenák I., másik Szőke A.: Papsajt

Ha végigszaladunk a filmes alapműfajokon, nem biztos, hogy elsőre találunk olyat, ami ráhúzható lenne az alcímben jelzett alkotócsoport művére. Ez a munka egy tipikusan helyi érdekű (magyar) irányzat (alműfaj, műalfaj) gyöngyszeme: ún. seggberúgós film. A szakirodalomban (melyet gyakorta forgatok) közhasznú kifejezés egyfajta szerzői filmet takar, az a lényege, hogy ugyanazok sírnak és nevetnek (rugdossák farba egymást) a vásznon, mint a zsöllyében. Tapasztalataim szerint ez príma szórakozás - kizárólag érintetteknek, alkotóknak és ilyen-olyan üzletfeleiknek. "Nézd már a hülye Döncit, milyen hülye, éppen, mint az életben."

Mármost, ha az adott esetben komolyan vesszük a filmrendezők számosságát, távolról sem jelentéktelen közönségsikert kell prognosztizáljunk. Szülők, szeretők, tanárok és pályatársak megtisztelő jelenlétére számítunk!

A seggberúgós mozit -persze egy jelentősebb szakmai megalapozottság birtokában -két markáns irányzatra oszthatjuk föl. Vannak a vidám és a szomorú nekiveselkedések.

Hogy melyek ezek, azt legkönynyebben a szereplők tudatmódosítási szokásait megfigyelve dönthetjük el. Ha tehát a vásznon megjelenők a mértékletes alkoholfogyasztást és/vagy a könnyű drogokat preferálják, akkor alighanem vidám seggberúgós film jut a nézőnek osztályrészül, viszont a rendszeres sárga földig esedékes leittasodás és/vagy a kemény drogok használata esetén biztosra vehető: nagyon szomorú seggberúgós filmmel lesz dolgunk.

A Papsajtban gyomorkeserű, laza fröccs és üveges sör járja, tehát meg kell szakadni a röhögéstől. A fiúk - a kellemes együttlét jegyében - ücsörögnek a kocsmában, és mutogatnak egy képzeletbeli leporellót, melyre legkedvesebb élményeiket kasírozták föl.

Az milyen volt, amikor volt egy motrom, elvittem egy csajt motorozni az erdőbe, és ráutaló magatartást tanúsítottam. De az nem akarta. Erre fogtam és ott hagytam, a kerek erdő közepiben, mennyél haza, ha bírsz. Jó, mi?

Apám, én ha filmet csinálok, és abban lesz valami baleset, és akkor majd kiszállnak a mentők, a mentőorvos az akkor a Kulka János lesz, tudod, a Magenheim doktor. Jó, mi?

Ja, tök jó!

Márpedig ha egy filmnek ennyi rendezője van, az ennyiszer ennyi remek, lendületes kaland, sztori. Csak le kell ülni a kocsmában egy asztal mellé, és ami belefér, nyomatni, lesz nagy röhögés hajnalig.

A Papsajt alkotói így is járnak el. Lesír a vászonról, hogy milyen remekül mulatnak, ami csak helyeselendő. S mert köztük van Znamenák I. is, filmes idézetek nélkül sem maradunk. E heti találós kérdésünk, melyik klasszikussá vált magyar filmből idéz nagy kedvvel a Papsajt. Önök nyertek, önök mindig nyernek.

Összegezve: nyilvánvalóan minimális költségvetésből (no budget) igazi örömfilmet láthatunk, súlyos eszmei mondanivalóval súlyosbítva. Ezen veretes mondandót pedig a mű címe hordozza, tehát azt sem vethetjük a művészek szemére, hogy zsákbamacskát árulnak. Ellenkezőleg, ők szólnak előre.

Nem minden papsajt, de filmet csinálni speciel az. Ezt a filmet konkrétan. Mindazonáltal a műegész egy nyitott kérdést mégis hagy maga után. Jelesül azt, hogy vajon mire föl vetítik ezt a tárgyat fizetős mozielőadások keretében, úgyszólván teljesen nyilvános helyen? Miért kell magánügyeket közönség előtt intézni? Jobb az ilyet otthon, szerintem.

Turcsányi Sándor

Forgalmazza az Új Budapest Filmstúdió Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.