Lemez

King Gizzard & The Wizard Lizard: Flying Microtonal Banana

  • Lang Ádám
  • 2017. április 9.

Zene

Azt ígérték, hogy idén öt lemezt adnak ki, ami nem is tűnik akkora túlzásnak, ha azt vesszük, hogy az ausztrál banda öt év alatt kiadott nyolc lemezzel – a szörfös garázszenéből a pszichedelikus rockon, a folk-popon, a krautrockon és a spaghetti westernes audiobookon át – jutott a tavalyi csúcsalbumához, a Nonagon Infinityhez. Erre talán a heavy psych a legjobb műfaji címke, de sokkal fontosabb, hogy olyat hoztak létre, ami túlmutat a puszta hatásokon és az eddigi határtalan műfaji kalandozásokon. Őrült tempó elejétől a végéig, cikázó, pattogó gitárok, a krautrock motorikus basszusfutamai, no meg Stu Mackenzie néha már sámánisztikusan szuggeráló vokáljai. Raádásul úgy, hogy az egészben ott maradt a garázsrock lendülete. Szóval nem a hatvanas-hetvenes évek nosztalgiájában való dagonyázás hallható a Nonagon Infinityn, hanem a múlt ihletett kiegészítése a legjelenebb jelenben.

A 2017-es pentalógia első felvonása, a Flying Microtonal Banana ott veszi fel a fonalat a nyitó Rattlesnake-kel, ahol az imént dicsérgetett lemezt elengedték. De a második számtól psych popos oldalra csúszik át a zenekar, ami nem is meglepő, mert eddig se csináltak két ugyanolyan albumot. A Flying Microtonal Banana érdekessége, hogy Stu Mackenzie egyedi kialakítású mikrotonális gitárral kezdte írni, majd adott a bandatagoknak is 200-200 dollárt, hogy szerezzenek be ilyen, a nyugati zenében nem igazán elterjedt, részletesebb tagolású hangszereket. Ennek köszönhetően a lemez sokszor egész keleties vagy afrikai beütést kapott. Csakhogy ez az új hangolás nem eredményezett olyan koherens összképet, mint amilyen az Infinity-n volt. Sebaj, idén lesz még néhány nekifutásuk.

Flightless Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.