Lemez

Kováts Kriszta: Biblia show

Zene

Füttyös Gyuritól Chaplinig és Minarik Edétől a Woody Allen-univerzumig Kováts Kriszta eddig is egy egész sor közös mítoszunkat megénekelte már, mi több, voltaképp ez működésének egyik legmarkánsabb vonulata. Ám egy egészében a Biblia témáin és motívumain alapuló lemezt összeállítani az említetteknél jóval nagyralátóbb és kockázatosabb vállalkozás: részint az alapmű nyomasztóan hatalmas hatástörténete, részint szakrális státusa okán. A hangzó végeredmény mindazonáltal kellemesen meggyőző, mindenekelőtt Kováts Kriszta félreismerhetetlenül személyes jegyű hangjának meg az állandó alkotótárs (és férj) Fábri Péter okos-lendületes dalszövegeinek köszönhetően. Így hát az Ószövetség (és persze legalább ennyire Andrew Lloyd Webber) nyomában felhangzik lemezükön A fáraó álma is, és ez a friss verzió hamar elfogadtatja magát velünk, legfőként a humora révén. Igaz, Fábri verseinek könnyeden tartalmas szellemességéhez a hallgató olykor hozzátenné a maga javaslatát: mondjuk azt, hogy ha egy dalban azt emlegetik, „nincs több szöveg”, akkor az a fordulat alkalmasint inkább az utolsó és nem az utolsó előtti sorba való. A zeneszerző, az ugyancsak életerős humorú Wolf Péter döntően rutinos kismesteri stílusgyakorlatok gyanánt kezelte dalait, amelyek közül azonban, úgy lehet, az egyik, a – Pál apostol Rómabeliekhez írt levelét továbbgondoló – Nem azé, aki küzd című lírai szám így is igen tartósan megtelepszik a fülben és az emlékezetben.

Gryllus Kiadó Kft., CD, 2020

fölé

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.