Lemez

Kováts Kriszta: Biblia show

Zene

Füttyös Gyuritól Chaplinig és Minarik Edétől a Woody Allen-univerzumig Kováts Kriszta eddig is egy egész sor közös mítoszunkat megénekelte már, mi több, voltaképp ez működésének egyik legmarkánsabb vonulata. Ám egy egészében a Biblia témáin és motívumain alapuló lemezt összeállítani az említetteknél jóval nagyralátóbb és kockázatosabb vállalkozás: részint az alapmű nyomasztóan hatalmas hatástörténete, részint szakrális státusa okán. A hangzó végeredmény mindazonáltal kellemesen meggyőző, mindenekelőtt Kováts Kriszta félreismerhetetlenül személyes jegyű hangjának meg az állandó alkotótárs (és férj) Fábri Péter okos-lendületes dalszövegeinek köszönhetően. Így hát az Ószövetség (és persze legalább ennyire Andrew Lloyd Webber) nyomában felhangzik lemezükön A fáraó álma is, és ez a friss verzió hamar elfogadtatja magát velünk, legfőként a humora révén. Igaz, Fábri verseinek könnyeden tartalmas szellemességéhez a hallgató olykor hozzátenné a maga javaslatát: mondjuk azt, hogy ha egy dalban azt emlegetik, „nincs több szöveg”, akkor az a fordulat alkalmasint inkább az utolsó és nem az utolsó előtti sorba való. A zeneszerző, az ugyancsak életerős humorú Wolf Péter döntően rutinos kismesteri stílusgyakorlatok gyanánt kezelte dalait, amelyek közül azonban, úgy lehet, az egyik, a – Pál apostol Rómabeliekhez írt levelét továbbgondoló – Nem azé, aki küzd című lírai szám így is igen tartósan megtelepszik a fülben és az emlékezetben.

Gryllus Kiadó Kft., CD, 2020

fölé

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.