Lemez

Kováts Kriszta: Biblia show

Zene

Füttyös Gyuritól Chaplinig és Minarik Edétől a Woody Allen-univerzumig Kováts Kriszta eddig is egy egész sor közös mítoszunkat megénekelte már, mi több, voltaképp ez működésének egyik legmarkánsabb vonulata. Ám egy egészében a Biblia témáin és motívumain alapuló lemezt összeállítani az említetteknél jóval nagyralátóbb és kockázatosabb vállalkozás: részint az alapmű nyomasztóan hatalmas hatástörténete, részint szakrális státusa okán. A hangzó végeredmény mindazonáltal kellemesen meggyőző, mindenekelőtt Kováts Kriszta félreismerhetetlenül személyes jegyű hangjának meg az állandó alkotótárs (és férj) Fábri Péter okos-lendületes dalszövegeinek köszönhetően. Így hát az Ószövetség (és persze legalább ennyire Andrew Lloyd Webber) nyomában felhangzik lemezükön A fáraó álma is, és ez a friss verzió hamar elfogadtatja magát velünk, legfőként a humora révén. Igaz, Fábri verseinek könnyeden tartalmas szellemességéhez a hallgató olykor hozzátenné a maga javaslatát: mondjuk azt, hogy ha egy dalban azt emlegetik, „nincs több szöveg”, akkor az a fordulat alkalmasint inkább az utolsó és nem az utolsó előtti sorba való. A zeneszerző, az ugyancsak életerős humorú Wolf Péter döntően rutinos kismesteri stílusgyakorlatok gyanánt kezelte dalait, amelyek közül azonban, úgy lehet, az egyik, a – Pál apostol Rómabeliekhez írt levelét továbbgondoló – Nem azé, aki küzd című lírai szám így is igen tartósan megtelepszik a fülben és az emlékezetben.

Gryllus Kiadó Kft., CD, 2020

fölé

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.