Lemez - A metalcore halála - Darkest Hour: The Eternal Return; Killswitch Engage: Killswitch Engage

  • - vincze -
  • 2009. szeptember 10.

Zene

Ez a cikkcím még akkor sem ordas nagy túlzás, ha a metalcore két alapzenekarának legújabb lemezeiről van szó, amelyek azért mindenképpen igényesebb produkciók, mint mondjuk egy sajószentpéteri középiskolásokból álló punkzenekar első demója. Ugyanakkor ezen a két anyagon látszik a legtisztábban, hogy a metalcore-ból végképp kiveszett minden invenció és szenvedély, és ha a műfaj két vezérbikája képes két ilyen jellegtelen lemezzel előrukkolni, akkor valahogy képtelen vagyok hinni abban, hogy ebben a stílusban van még bármiféle erőtartalék.

Ez a cikkcím még akkor sem ordas nagy túlzás, ha a metalcore két alapzenekarának legújabb lemezeiről van szó, amelyek azért mindenképpen igényesebb produkciók, mint mondjuk egy sajószentpéteri középiskolásokból álló punkzenekar első demója. Ugyanakkor ezen a két anyagon látszik a legtisztábban, hogy a metalcore-ból végképp kiveszett minden invenció és szenvedély, és ha a műfaj két vezérbikája képes két ilyen jellegtelen lemezzel előrukkolni, akkor valahogy képtelen vagyok hinni abban, hogy ebben a stílusban van még bármiféle erőtartalék.

A szomorúbbik történet mindenképpen a Washington D.C.-ből származó Darkest Houré, akik a kétezres évek elején meghatározó figurái voltak annak a mozgalomnak, amely az északi metál (At The Gates, In Flames) jellegzetes stílusjegyeit (legfőképp a dúdolhatóan dallamos gitártémákat) vegyítette a klasszikus hardcore dühével és energiájával. Az egyik legszebb koncertélményem is hozzájuk fűződik: a gödöllői Trafó klubban, úgy a második lemezük (So Sedated, So Secure) megjelenése táján szántotta fel és vetette be a színpadot ez az öt vékonydongájú, elszánt tekintetű figura, különös tekintettel John Henry énekesre, aki a fellépésük előtt olyan elveszetten álldogált a lépcsőfordulóban, félénken pislogva ki a vastag szemüvege mögül, mint valami rossz LSD-tripen lévő műegyetemista, a deszkákra lépve viszont átváltozott a legtökéletesebb rock 'n' roll frontemberré, aki az első hangokra ágyúgolyóként vágódott a tömegbe, miközben fennakadt szemekkel üvöltött, majd pár pillanattal később lajhárként kúszott-mászott a klub plafonján elhelyezett vastraverzeken, és potyogott a zsebéből az aprópénz. Az első három Darkest Hour-lemez pont ettől a zabolátlan, féktelen energiától vált nagyon szerethetővé, és pont ez veszett ki a későbbi Darkest Hour anyagokból: decens, polírozott hangzású metalcore-bandává züllöttek, ami legfeljebb a későn érkezett tizenéveseknek lehetne érdekes, ha ilyesfajta zenekarokból nem mozogna még legalább tízezer világszerte. A The Eternal Returnnek is ez a baja: ugyan John Henry szerencsére felhagyott a dallamos énekkel való, korábban tragikusan elsült kísérletezéssel, de sem emlékezetes dalokat nem sikerült írniuk, sem a korai évekre jellemző lendület nem tért vissza - egyszóval a Darkest Hour tökéletesen beleszürkült a középszerű bandák tengerébe.

A Killswitch Engage esete némiképp egyszerűbb: ők már az Alive Or Just Breathing idején - akkor még Jesse Leech énekessel a mikrofonnál - belőtték maguknak azt az utat, amit a mai napig járnak: számaik jobbára középtempós metálhimnuszok emelkedettre vett, közönségénekeltető refrénekkel (Howard Jones, a csapat mostani énekese is kiváló torok). A három évvel ezelőtti, remek dalai miatt teljes mértékben szerethető As Daylight Dies még csak olyan szempontból volt kissé csalódás, hogy a zenekar jottányit sem változtatott ezen a bevált formulán, de már akkor is felmerült a kérdés, hogy innentől kezdve hova fejlődhet a brigád; az ötlettelenséget (bár a Reckoningben elsütnek némi kezdetleges blastbeat-szerűséget, ez itt inkább rossz viccnek hallatszik valódi energianövelő tényező helyett) a címadásban is jelző új albumon viszont még igazán kiugró pillanatok sincsenek. A korábbi anyagokról egy az egyben átvett gitártémák és a borzalmasan giccses első klipdal (Starting Over) kétségessé teszi a zenekar jövőjét: hiszen amíg egy Iron Maiden kiválóan megélt a nyolcvanas évek elejétől máig jottányi megújulás nélkül, a kétezres években már valószínűtlen, hogy egy stílusába beleragadt zenekar hosszú ideig képes lesz talpon maradni - pláne, hogy népszerűségben közel sincs ott, és soha nem is lesz, mint az egykori arénabandák.

Victory, 2009; Roadrunner, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.