Lemez - A világ legjobb tribute bandája - Alice In Chains: Black Gives Way To Blue

  • - vincze -
  • 2009. október 29.

Zene

Egyvalamit muszáj leszögeznünk rögtön az elején. Ez az Alice In Chains nem teljesen ugyanaz a zenekar, amely a kilencvenes évek legelején a négy nagy grunge-csapat egyikeként (a Soundgarden, a Nirvana és a Pearl Jam mellett) forradalmat csinált, hiszen ennek a forradalomnak és az Alice In Chainsnek mint zenekarnak szerves része volt Layne Staley, a heroinfüggő énekesgéniusz, aki jellegzetes hangjával és énekstílusával tette feledhetetlenné az időközben klasszikussá nemesedett Alice In Chains-lemezeket, és akinek a szervezete 2002-ig bírta a harcot a legkeményebb drogokkal. Layne Staley pótolhatatlan. Itt van viszont a zenekar többi tagja:

Egyvalamit muszáj leszögeznünk rögtön az elején. Ez az Alice In Chains nem teljesen ugyanaz a zenekar, amely a kilencvenes évek legelején a négy nagy grunge-csapat egyikeként (a Soundgarden, a Nirvana és a Pearl Jam mellett) forradalmat csinált, hiszen ennek a forradalomnak és az Alice In Chainsnek mint zenekarnak szerves része volt Layne Staley, a heroinfüggő énekesgéniusz, aki jellegzetes hangjával és énekstílusával tette feledhetetlenné az időközben klasszikussá nemesedett Alice In Chains-lemezeket, és akinek a szervezete 2002-ig bírta a harcot a legkeményebb drogokkal. Layne Staley pótolhatatlan.

Itt van viszont a zenekar többi tagja: a gitáros-énekes-agytröszt Jerry Cantrell, a basszusgitáros Mike Inez és a dobos Sean Kinney, valamint egy új tag, az életkorát tekintve a többiekhez hasonló (1967-ben született, akárcsak Staley és a grunge másik híres halottja, Kurt Cobain) William DuVall, a Staley helyére leigazolt, fekete bőrű énekes-gitáros, aki a Comes With The Fall soraiból lehet a beavatott keveseknek ismerős, fiatal korában pedig az atlantai punk-hardcore színtéren mozgott. DuVall szerencsére nem akar a második Layne Staley lenni - ezt nem is néznék el neki sokan -, a Black Gives Way To Blue első dala, az All Secrets Known mégis becsapós: a lassú tempójú, jellegzetes, hetvenes éveket idéző Cantrell-riffekre pontosan olyan elnyújtott, többszólamú vokál érkezik a refrénben, hogy egy pillanatra a rutinos hallgató is azt hiszi, valami korabeli demófelvételről mentették át Staley hangját. De nem: csak DuVall és Cantrell énekel. Itt ébred rá az ember, hogy a mindig egy féllépésnyivel az önpusztítóan karizmatikus Staley mögött meghúzódó csendes gitárosnak milyen jelentős része volt az Alice In Chains védjegyszerű zenei jellegzetességeinek megformálásában, és itt kezd igazat adni neki abban, hogy Staley halála után sem hagyta elsüllyedni a zenekart, hiába vesztette el a legfőbb alkotótársát.

A Black Gives Way To Blue-hoz persze Layne Staley kellene, hogy olyan szintű alkotásról beszélhessünk, mint a Facelift, a Dirt vagy akár a zenekar nevét viselő harmadik lemez - amely kirívó borultsága miatt mostohagyereknek számított, amikor megjelent -, de csak egy paraszthajszállal gyengébb azoknál, a legenda lerombolásáról pedig végképp nem beszélhetünk. A Check My Brain máris az egyik legnagyobb Alice In Chains-sláger, hatalmas, kitörölhetetlen refrénnel, amely hallatán az ember hajlamos elfelejteni, hogy az egyébként kiváló adottságokkal rendelkező William DuVall hangja Staleyéhez képest azért egy fokkal jellegtelenebb, hiába segít be Cantrell a vokáloknál rengeteget. Van még a lemezen dirtös borulás (A Looking In View), a Jar Of Flies EP-t idéző, félakusztikus lebegés (Your Decision) a harmadik lemez Frogsára emlékeztető, de annál jóval kevésbé elvetemült téma (When The Sun Rose Again) és még egy Check My Brain-kaliberű sláger, a Private Hell, amely hangulatában kicsit a Dirt-lemezes Roosterre hajaz. Igazából egyik dalba sem lehet belekötni. Annál inkább tisztelet illeti Jerry Cantrellt, aki úgy hozta össze újból az Alice In Chainst, hogy a Black Gives Way To Blue egyszerre őrzi Layne Staley emlékét, és adja meg az újrakezdés lehetőségét a zenekarnak.

Virgin/EMI, 2009. Az Alice In Chains november 27-én a Petőfi Csarnokban ad koncertet

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.