Lemez

Gitárjaik a mennybe mennek

Dinosaur Jr.: Farm; Future Of The Left: Travels With Myself And Another

  • - greff -
  • 2009. július 16.

Zene

Hosszú-hosszú évek óta a pályán mozgó, már főműveket is maguk mögött tudó rockzenészektől sem szokatlan, hogy sokadik munkájukként becsületes, rokonszenves és könnyen megszerethető lemezeket készítsenek, kései pályaszakaszban elővarázsolt szédületes, mámorosító alkotásokra azonban már igen kevés példát tudunk, aligha becsülhető hát túl annak a jelentősége, hogy az elmúlt napokban két elemmel is bővült ez a meglehetősen aprócska halmaz. A Dinosaur Jr.-é a különösebb történet, hiszen ez a zenekar 1988 után egyre sápadtabb lemezeket készített, és J Mascis, a fő dalszerző az 1997-es feloszlás után szólóban sem kreált kimagasló műveket - a két évvel ezelőtti visszatérő album, a közel húsz év után ismét a zenekar klasszikus felállásában megírt-rögzített Beyond viszont bámulatos módon már-már az amerikai alternatív rock történetében mérföldkőnek számító második Dino-anyag, a You're Living All Over Me (1987) nívóját ismételte. A frissen megjelent Farm jellemzésekor pedig már óvatoskodó határozószavakra sincs szükség: a tizenkét számos lemez a 87-es főművel egyenértékű munka, abszolút csúcsminőség. A korszellemmel magabiztosan szembemasírozva a Dinosaur Jr. úgy készített baromi hangos (ez még így, felvételről is jól érzékelhető) gitárok hatalmas riffjeire és szárnyaló, virtuóz szólókra épülő klasszikus rocklemezt, hogy egyáltalán nem használ idézőjeleket, számait nem jellemzi a biztonságos távolságtartás. A Farm immáron javakorabeli zenészek érett munkája: őszinte, szívből jövő és szívig hasító számai között vannak azonnal ható, dinamikus slágerek is (Pieces, Over It, Friends), de a lemez nagyobbik felén lassabb, kifejlett férfibánattal színig telített dalokat hallani, s mintha még Mascis szokásosan álomittas hangja is szomorkásabb lenne a korábbiaknál. A hangulat Lou Barlow basszusgitáros kiváló szólólemezének (Emoh) búbánattól sűrű levegőjét idézi, de Mascis párja nélküli gitározása anynyira eleven, hogy a végeredmény mégis inkább felemelő. A Farm ráadásul nagyon erőteljes, nagyon élő hangzást kapott, és a pszichedelikus Gyűrűk ura-hommage-ként értelmezhető kelekótya borító is mesés: minden megvan.

*

Ami a felfogást illeti, a Future Of The Left ferde zenei és verbális humorban fürdőző új lemeze a Farm tökéletes ellentéte. A walesi trióban annak a McLuskynak a kétharmada (az énekes-gitáros és a dobos) zenél, amelynek három lemeze az amerikai noise-rock diszkréten pszichopata verziójának (Jesus Lizard, Shellac) legötletesebb európai továbbgondolása volt. A FOTL többé-kevésbé ugyanazt az ösvényt tapossa: az általában két és fél perces dalokat erőszakos dob- és basszustémák irányítják, az ötletdúsan díszítő gitárok élesre kevertek, az ének legtöbbször végtelenül maliciózus üvöltözés. Ugyanakkor a Future... zenéje valamivel kevésbé offenzív, cserébe viszont lefegyverzően slágeres: a pompás 2007-es bemutatkozó anyagot (Curses) is felülmúló második lemezen egymás sarkára hágnak az ellenállhatatlan verzék és az olykor szellemes csordavokálokkal színezett, kitörölhetetlen refrének. A három zenésznek mindössze annyi róható fel, hogy szintetizátort ezúttal kevesebbszer vetnek be, pedig a patinás Roland Juno 60-as zümmögésével megbolondított, címében érzékeny, lényeglátó megfigyelést rögzítő You Need Satan More Than He Needs You egyértelműen mutatja, hogy a new wave-es, analóg szintihangok csak még perverzebbé formálják ezt az amúgy is meglehetősen elvetemült zenét. A Travels With Myself And Another ezzel együtt mérhetetlenül szórakoztató darab, hamisítatlan ortopéd remekmű.

Jagjaguwar/Neon Music, 2009; 4AD, 2009

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.