Lemez - Leszálló ágban - Amorphis: The Beginning Of Times; Primordial: Redemption At The Puritan's Hand

  • V. Á.
  • 2011. június 9.

Zene

Származásuk ellenére sok közös van a finn Amorphisban és az ír Primordialban: mindkét zenekar saját népének folklórjából merít mind zeneileg, mind szövegileg, ugyanakkor mindkettő élesen elválasztható a pár éve begyűrűzött kardozós-baszós-mulatós, a szakirodalom által folk-metálnak aposztrofált műfajtól, hiszen annyival komolyabban, giccsmentesebben nyúlnak az egyébként a vállalhatóság keretein belül igen nehezen megtartható népiesség és nemzeti öntudat témájához, ahogy erre a kortárs zenekarok közül talán csak a lett Skyforger képes. A legszomorúbb közös pont pedig az, hogy mindketten mélyen színvonal alatt teljesítenek az új lemezeiken, és ez a tény komoly kérdőjeleket vet fel mind a kifulladóban lévő stílus, mind a két zenekar jövőjével kapcsolatban.

Az Amorphis esete némileg egyszerűbb, hiszen a finn zenekar már a 90-es évek derekán elkészítette meghatározó lemezeit (Tales From The Thousand Lakes és Elegy), és a magasra rakott mércét a későbbi anyagaikkal még akkor is rendre leverték, ha szinte mindegyikre sikerült egy-két, néha több tökéletes dalt írniuk. Az Amorphisból úgy hat éve lécelt le az antiszociális alkoholista bunkóként emlegetett Pasi Koskinen, és a helyére került Tomi Joutsen (képünkön) hiába karakteresebb színpadi figura és képzettebb énekes, orgánuma mégis hatványozottan szürkébb és jellegtelenebb - hallgassuk csak meg a régi dalok újrafelvett-felénekelt verzióit tartalmazó, tavaly kiadott Magic And Mayhemet -, mint a jobbára ösztönből és szívből dolgozó Koskinené. Nagyobb baj, hogy ez a jellegtelenség a The Beginning Of Timesra is rányomja a bélyegét: egyrészt az anyag hemzseg azoktól a megoldásoktól, amelyek előbb védjeggyé, majd klisévé váltak az Amorphis zenéjében, másrészt pedig a dalok tökéletesen szürkék és egyformák - a milligrammra kimért, szofisztikált hangzás pedig csak súlyosbítja azt a tényt, hogy az új Amorphis-lemezen egy darab kiugrónak mondható momentum sincs.

A Primordial története jóval szomorúbb, hiszen az ír zenekar mostanáig egyenletes fejlődési ívet írt le, amely két, csak neurosisi mércével mérhető, megrázó csúcslemezben kulminálódott: a 2005-ös The Gathering Wildernessben és a rá két évre érkezett To The Nameless Deadben. A Redemption... egyértelműen gyengébb, mint a fentiek: lassabb, vontatottabb, jellegtelenebb dalok születtek, kevés megragadó pillanattal és nem kevés önismétléssel (a lemez legjobbja, a Death Of The Gods eleje például majdnem egy az egyben az előző albumon hallható Heathen Tribes nyitótémája). Komolyabb probléma viszont, hogy a Primordialból mintha kiveszett volna az a harag és keserűség, ami annyira hitelessé és elementárissá tette az írek lemezeit: mintha csak rutinból szállították volna le az új albumot, különösebb emocionális beleélés nélkül, és ez a zenekar eddigi munkásságának fényében mindenképpen elkeserítő.

Nuclear Blast, 2011; Metal Blade, 2011

Figyelmébe ajánljuk