Lemez - Magyarok a házban - Dzsessz-sztenderdek, popslágerek, hiphop, fúziós funk és progrock: mindez három új magyar lemezen

  • - minek -
  • 2009. április 16.

Zene

THE QUALITONS: SOUL BEAT KONCERT POCKET ROCKET 2007-2008 - LOST DEMOS KORAI ÖRÖM: 2009

THE QUALITONS: SOUL BEAT KONCERT A Qualitons voltaképpen a kíváncsiságnak köszönheti létrejöttét. Vajon mekkorát ütne, tanakodhattak az alapítók, ha ismét élőben szólalhatna meg a hatvanas évek végének, hetvenes évek elejének rhythm & blues, funk, soul, afrobeat, dzsessz orientáltságú (amúgy eredendően azért tánc)zenéje, no és a kor jórészt ebből a forrásból táplálkozó hazai pop (korabeli műszóval: "beat") daloskönyvének néhány ritka darabja? A kísérletet ösztönözhette a jelen és a közelmúlt rare groove-kultusza, melynek jegyében nálunk is mind több partin lehetett táncolni a régi szép idők szofisztikáltan rafinált, külhoni és magyar klasszikusaira (ebben kétségtelenül úttörő szerepet játszott a Qualitons egyik szülőatyja és producere, dj Kanada Káosz is). Ám ahhoz, hogy mindez élőben is üssön, szükség van kiváló zenészekre is, akiknek látszólag kisujjukban van ez a muzsika, ráadásul úgy tudnak sztenderdeket játszani, hogy az a mai, nem feltétlenül a nosztalgiára kihegyezett hallgatót és koncertlátogatót is meg tudja fogni. S lőn: Premecz Mátyás hammondista ihletett játéka, Szőke Barna gitárfutamai és kiérlelt szólói, no és a ritmusszekció (G. Szabó Hunor dobos, Hock Ernő basszer) egyszerre precíz és kreatív játéka együtt valódi élmény (s akkor még nem szóltunk a négy felvételen közreműködő Benkő Dávid orgonistáról és az alkalmi vendég fúvósszekcióról). Saját (tökéletesen rendben lévő) kompozíciókkal nyitják és zárják a lemezt, közben pedig egyaránt hallunk nemzetközi sztenderdet (mint amilyen a Booker T & The MG's Green Onionja vagy Herbie Hancock Bring Down The Birdse), a manapság újra publikáló etióp dzsesszista Mulatu Astatke egyik klasszikusát (Tezeta), hasonló cipőben járó, nagynevű kollégák (Medeski, Martin & Wood) szerzeményeit és a popőskor magyar kislemezslágereit (többek között a Neményi és az Atlantisz, valamint a Pásztor László-féle ős-Neoton egykori leleményeit).

A Soul Beat Koncert ráadásul négy különböző helyszínen rögzített élő felvétel, így a hangzás organikussága rendre kiegészül némi kellemes közönségzajjal - amúgy viszont a CD kifejezetten jól szól, s házi használatra, sőt további táncoltatásra is tökéletesen alkalmas. (S*10 Records, 2009) **** és fél

POCKET ROCKET 2007-2008 - LOST DEMOS Kis hazánk legjelentősebb (nem is oly) virtuális hiphop/funk/dzsessz kollektívája szorgalmasan termeli a zenéket, s két év elteltével újabb jelentős válogatást nyom a markunkba. Lesz mit feldolgoznunk, elvégre a felhozatal jórészt nagyon erős. Adva van jó néhány dzsesszre, funkra bukó zenész, áldott kezű producerek, sampler- és szintivarázslók, no és számos aranyszájú MC - s mindebből nehezen leírható hangulatú, de mindenképpen megkapó kollaborációk születtek. A végeredmény direkt arra való, hogy a hallgatót rendre kizökkentse a maga világából, továbbá revideáltassa vele a magyar underground hiphopról meg úgy általában a honi zenekészítésről vallott nézeteit. Az ember el sem tudja hinni, honnan terem ilyen sok ötlet, "miből" telik a kicsattanóan jó hangulatra, s egyáltalán: miért nem kaphatunk ebből mindennap repetát?

Persze akadnak itt jól bejáratott nevek, elvégre egy számmal képviselteti magát a Zuboly, ráadásul az Akkezdetphiai, NKS, Faktor vagy éppen az utánozhatatlan orgánumú, helyre-tétre rímelő, s páratlan privát mitológiát építő Ponza sem számít már ismeretlennek. Mindenesetre jól tesszük, ha megjegyezzük a Planktone, a Fixi4 kollektíva, DJ Kwikka, a már saját albumnyi zeneanyaggal jelentkező Vani & Crane producerduó, Takeshi, a szöveget franciául küldő Trinita, s esetleg a stúdiófőnök Balek MC nevét. Vagy éppen a Miniapolisét, akik egy meglepően bájos, dettó francia nyelvű akusztikus, minimalista darabbal tűnnek fel, éppen a lemez mértani középpontjában - és persze a záró számban Máté Pétert dekonstruáló The Funktonesét. (S*10 Records, 2009) **** és fél

KORAI ÖRÖM: 2009 A Korai, tetszik, nem tetszik, egyfajta zenei intézmény, mely jól detektálható változásokon keresztül is őrzi zenéjének amúgy nehezen megfogható lényegét. A cél újra és újra helyreállítani azt az érzékeny egyensúlyt, amit a markáns ritmusszekcióból, a gitárok, a többé-kevésbé egzotikus fúvósok és a szintik hangjából (no meg a vokálokból) ki lehet hozni. Az aktuálisan felhasznált zenei nyersanyag ehhez képest szinte másodlagos - persze tudjuk, mégsem az, hiszen ez adja a mindenkori lemez szövetét. Ebből a szempontból az idei, amúgy takarékos terjedelmű lemez kellően eklektikusra sikeredett, elvégre az asszimilált hatások között éppúgy található orientál/exotica (Új Arab), mint klasszikus gitárpop (Tizenkettő negyed), progrock és fúziós funk úgy a hetvenes évek elejéről (Kínai) - illetve mindez együtt, hozzátéve némi gitárzúzást, korábban főképp goa-trance számokban hallott szintihangszíneket plusz Tatjana Kalmykova szinte túlvilági vokálját (Úszós). Az idei évre jutó zenei bónusz DJ Lejön A Paraszt visszavág című remixe, némi Billy Jean-paródiával, ska-lüktetéssel, öreg cigány hangjával és gyilkos 4/4-ekkel telibe küldve. (1G Records, 2009) ****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."