Lemez - Szól már a zene - Hercules And Love Affair: Hercules And Love Affair

  • - minek -
  • 2008. július 31.

Zene

Akadnak a poptörténetben bujkáló tehetségek, akik csak arra várnak, hogy a megfelelő pillanatban letarolhassák a világot. Ilyen például hősünk, Andy Butler, aki éveken át ette a tengerentúli house-dj-k korántsem oly keserű kenyerét, közben merő magánszorgalomból tanulmányozta a görög mitológiát, különös tekintettel annak homoerotikus motívumaira. Azután megismerkedett a kiváló angol férfialt vokalistával, Antony Hegartyval, a méltán ünnepelt Antony and The Johnsons énekesével (aki emellett Lou Reeddel, Brian Ferryvel, Rufus Wainwrighttal és a CocoRosie-val is dolgozott együtt), idővel hozzájuk csapódott Nomi, a transzszexuális vokalista, és a határozottan fiús megjelenésű lemezlovas kolléganő, Kim Ann Foxman, akik egyenként is igen figyelemre méltó hangjukat adják a produkcióhoz.

Akadnak a poptörténetben bujkáló tehetségek, akik csak arra várnak, hogy a megfelelő pillanatban letarolhassák a világot. Ilyen például hősünk, Andy Butler, aki éveken át ette a tengerentúli house-dj-k korántsem oly keserű kenyerét, közben merő magánszorgalomból tanulmányozta a görög mitológiát, különös tekintettel annak homoerotikus motívumaira. Azután megismerkedett a kiváló angol férfialt vokalistával, Antony Hegartyval, a méltán ünnepelt Antony and The Johnsons énekesével (aki emellett Lou Reeddel, Brian Ferryvel, Rufus Wainwrighttal és a CocoRosie-val is dolgozott együtt), idővel hozzájuk csapódott Nomi, a transzszexuális vokalista, és a határozottan fiús megjelenésű lemezlovas kolléganő, Kim Ann Foxman, akik egyenként is igen figyelemre méltó hangjukat adják a produkcióhoz. A Hercules And Love Affair mindazonáltal sosem jött volna létre Tim Goldsworthy segítsége nélkül: a DFA-főnök és LCD Soundsystem-alapító/-beltag (és eleven intézmény) látott annyi fantáziát bennük, hogy leszerződtesse őket a retró és modern zenék szintézisében utazó, legendás kiadójához, majd kültagként maga is beszállt a csapatba. Előzetesként egy méltán sikeres maxit adtak ki (Classique #2/Roar - ezek a darabok amúgy csak az album amerikai kiadásán lelhetők fel), majd jött az első album, mely egy csapásra ismertté tette a nevüket. Pedig a Butler-Goldsworthy-duó látszólag nem csinált semmi mást, mint visszanyúlt a gyökerekhez: leginkább a diszkókorszak, illetve annak kései, elektronikával, szintetizátorokkal dúsított (többek között new wave/szintipop/italo előadók által favorizált) vadhajtásai, valamint az ennek romjain építkező korai, chicagói house inspirálta őket. A végeredmény mégsem lett holmi bárgyú retrólemez - erőteljes mai hangzást munkáltak ki, amely szinte senkit sem hagy érintetlenül: sokan rajonganak értük, míg mások (számos, néha zenén kívüli okokból) ki nem állhatják munkáikat.

Márpedig aki zsigerből elutasítja őket, az egy kifejezetten izgalmas zeneanyagot mulaszt, ráadásul igazolatlanul: precízen megkomponált basszus- és dobtémákat, kellően hatásos szintihangokat, megfelelő helyen elsütött vonós hangmintákat és számos zenész (elsősorban fúvós) közreműködő és persze a vokalisták produkcióját. Mindegyikük a maga sajátos tónusán szól: az Antony hangjából áradó melankóliát jól ellensúlyozza Nomi némiképpen Alison Moyet-t idéző orgánuma, de az igazi meglepetés Kim Ann Foxman, aki például az egyik legszebb számhoz, az Athene-hez adta a maga kissé törékeny, mégis végtelenül kifejező hangját. Ráadásul a látszólag homogén forrásvidék és koherens alkotói metódus dacára valamennyi darab egyedi, jól megkülönböztethető alkotás, éppen ezért a Hercules-album meghallgatása valóságos panorámaélményt kínál: szinte tapintható, miként ér össze a múlt egy jelentős szelete a jelennel. Jól megfér egymás mellett a You Belong retro-house-a, a szuper diszkósláger Blind (mindkettő Antonyval), a már említett Athena lépkedős basszusos grúvja, a szintén Kim Ann Foxman által előadott, szomorú szerelmes, lassú tempójú Iris, vagy a záró True/False, Fake/Real határozottan a jelenben gyökeredző robotritmusa. Nem tudjuk, hogy valóban ez lesz-e az év tánclemeze, ahogy azt már számos adoráció állítja, mindenesetre kevés ennyire emlékezetes produkciónak lehettünk fültanúi eddig.

DFA/EMI, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."