Lemez - Talpuk alatt fütyül a szél - Earth: Angels Of Darkness, Demons Of Light 1

  • Kovács Marcell
  • 2011. február 17.

Zene

"A haldokló bámulatosan tiszta hangon énekelt és oly nagy odaadással hogy a vad hegyek közé indulók talán még vissza is fogták kissé a lovaikat hogy annál tovább hallgassák mivel ebben az elszántságban maguk is osztoztak vele." Cormac McCarthy ír az érces hangon daloló haldoklóról a Véres délkörökben, a könyvben, amit Dylan Carlson olyan sokat emlegetett, amikor 2005-ben, sok év hallgatás után visszatért. Nemcsak a közönségéhez tért akkor vissza, hanem az életbe is.
Aki látta a Kurt és Courtneyben, ahogy a kilencvenes évek végén hegektől pöttyös arccal, lesoványodva makog a kamerába, sokat nem adott volna a bőréért. Csúf volt és gonosz. Az anyaszomorító, akitől Cobain a drogot kapta - és a puskát. De Carlson talpra állt, leporolta magáról a múlt sötét emlékeit, és élete párjával, a dobos Adrienne Daviesszel elkészítette pályafutásának legjobb lemezét. A Hexen a kéngőzös Iommi-riffeket a Mississippi-delta vak bluesgitárosainak dallamaira cserélte, a mozdulatlanságba merevedett előadás azonban megmaradt, a húrok hangos moraja a végtelenben visszhangzott. Hazatalált Carlson ezekben a riffekben, rátalált a gyökereire. Megpezsdült benne cowboyvére. Kolbászbajusz, kamionossapka és madzagnyakkendő - városi tehénpásztor az úr, akárki láthassa. Lidérc a múltból.

Az új lemezen minden ugyanaz, de megint kicsit másképpen. Oda a finom szövésű orgonaszőnyeg, a koncertek sikoltó harsonája is a múlté, újra zordabb, kopárabb a hangzás, baljósan dörmögő cselló a társa most a gitárnak és a dobnak. Nagyon amerikai ez a zene. Blind Willie Johnson, Woody Guthrie, Johnny Cash, John Fahey, Howe Gelb, David Eugene Edwards és a többiek zenéje. Amerikai zene, de nem az a benzinkúti countrymuzsika, amit csak a jenkik értenek. Carlson riffjei mindenkihez szólnak, mindenhol. Akár a fent említett nagyságok, ő is leás a gitárjával egészen mélyre, ahol már mind ugyanazok vagyunk. Az Earth 2006-os Európa-turnéjáról készült útifilmben Carlson riffjei mellé a havas Alpok képei peregnek. Herzog-filmekre gondolok, ahol a Popol Vuh zenéje a perui őserdőben, Afrika bozótjában és a bajor hegyekben is ugyanazt jelenti.

Ezért jó, hogy eltűntek a vadnyugatra utaló képek. Nincsenek már telepesekről készült megfakult fotográfiák a borítón. Mintha kínai sárkányok acsarkodnának most a színes és ijesztő fedlapképen. Vagy álarcos japán démonok ezek? Nem. Stacey Rozich csodálatos festményén busómaszkokat látni. A balkáni gyökerekkel bíró fiatal festőnő akvarelljeinek a kelet-európai télbúcsúztató rituálék delejező látványa az első számú ihletője. Démonok harcolnak a képen, egyikük alulmarad. Nem tudni, hogy a jó az, vagy a rossz. Dylan Carlson sötét, méltóságteljes riffekkel kíséri csatájukat, szívósan penget, McCarthy hőseinek megmagyarázhatatlan, vak elszántságával.

Southern Lord/Neon Music, 2011. Az Earth május 1-jén a bécsi Arenában lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.