Lemez: Szög a zsákból (Nine Inch Nails: Live - And All That Could Have Been)

  • Greff András
  • 2002. március 7.

Zene

Sosem bírtam valódi szurkolójává lenni a koncertlemezeknek. Miképpen fest megannyi rockzenekar ez irányú nekigyürkőzése? Megkapjuk azokat a számokat, amelyek mindegyikét ismerjük már unásig, csak most három hanggal többet szólózik a gitáros, kettővel kevesebbet üt a dobos, a refrént pedig néhány ezer lelkes amatőr énekli az egyetlen jó énekes helyett. Azt szokás felhozni mentségül, hogy a szegény, sebzett együttesből csakis ilyenkor bír kitörni mindaz, ami a végtelenül nyomasztó stúdiómunka során valamiképp elakadt benne félúton. Ebben voltaképpen van igazság, hozzátéve, hogy azért az igazi nagyvadak nem feltétlenül küszködnek efféle problémákkal, az alsóbb kutyák ugatása pedig holmi közönségzajtól még aligha fog az égig emelkedni. Nem beszélve a szabályt izmosító kivételekről: hogy egy efféle album csordultig is lehet friss izgalmakkal, meglepetésekkel, azt legutóbb szegény Jeff Buckley bizonyította fényesen, igaz, efféle csodák alighanem csupán egyszer esnek meg évtizedenként.
Sosem bírtam valódi szurkolójává lenni a koncertlemezeknek. Miképpen fest megannyi rockzenekar ez irányú nekigyürkőzése? Megkapjuk azokat a számokat, amelyek mindegyikét ismerjük már unásig, csak most három hanggal többet szólózik a gitáros, kettővel kevesebbet üt a dobos, a refrént pedig néhány ezer lelkes amatőr énekli az egyetlen jó énekes helyett. Azt szokás felhozni mentségül, hogy a szegény, sebzett együttesből csakis ilyenkor bír kitörni mindaz, ami a végtelenül nyomasztó stúdiómunka során valamiképp elakadt benne félúton. Ebben voltaképpen van igazság, hozzátéve, hogy azért az igazi nagyvadak nem feltétlenül küszködnek efféle problémákkal, az alsóbb kutyák ugatása pedig holmi közönségzajtól még aligha fog az égig emelkedni. Nem beszélve a szabályt izmosító kivételekről: hogy egy efféle album csordultig is lehet friss izgalmakkal, meglepetésekkel, azt legutóbb szegény Jeff Buckley bizonyította fényesen, igaz, efféle csodák alighanem csupán egyszer esnek meg évtizedenként.

Az And All That Could Have Been, a Nine Inch Nails első koncertlemeze (amelyet a Fragile turnéján rögzítettek Amerikában) sem az a magasság, de mindenképpen érdekesebb darab. Az alapállás szerint ugyanis az NIN egy vérbeli stúdióprojekt: Trent Reznor s a körötte sertepertélő programozóhadak hosszú hónapok során összefabrikálnak egy csokornyi hangszörnyet, amelyek hagyományos felállással (kétkezű dobos, villanygitár, dobozos sör) színpadra állíthatatlannak tetszenek. Hanem aztán mégis. És ezt nagyon lehet bírni, lévén itt szó nincs arról a hervasztó módszerről, amikor egy indusztriális vagy tánczenét művelő társaság úgy kíván "élő" koncertet adni, hogy az alapok megszólaltatását DAT-kazetta intézi el, majd arra gitározgatnak rá a tagok - már ha nincs túl meleg a teremben.

A Nine Inch esetében öt darab irgalmatlanul jó zenész gyötri hangszerét, hogy kipréselje belőle mindazt, ami ezen a rendkívül szépen szóló CD-n hallható (van video- és DVD-változat, ott mindez meg is figyelhető). Szerintem a Pretty Hate Machine - hangszerelésében ma már csöppet porosnak ható - nótái jártak a legjobban, a Terrible Lie-tól például a falat ki lehet fejelni. S ugyan Trent Reznor ma már távolról sem az a színpadromboló ipari punk, aki a hajuknál fogva vonszolja körbe zenészeit a deszkákon, azért ha arról van szó, ma is képes jól irányzott indulattal bélelni dalait - a March Of The Pigs vagy a Gave Up sűrű, könyörtelen perceire gondolok elsősorban. Másutt meg (The Great Below, Hurt) a visszafogottságba burkolt érzelemdússág szül kiemelkedő pillanatokat.

Mindazonáltal az is nyilvánvaló, hogy ez itten egy tüchtig kis besztof, szó se róla, tizenhat méregerős számmal, amelyek mindegyikét ismerjük már unásig, csak most három hanggal többet szólózik a gitáros, kettővel kevesebbet üt a dobos, a refrént meg ezrek éneklik.

Greff András

Universal, 2002

Figyelmébe ajánljuk