Másfél milliárd forint jogdíjat kapnak a zenészek

  • narancs.hu
  • 2020. július 6.

Zene

Ez az összeg 25 százalékkal haladja meg a tavalyi kifizetést.

1,5 milliárd forint jogdíjat fizet ki több mint hatvanötezer magyar és külföldi zenész számára az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) – közölte a szevezet közleményében.

A tájékoztatás szerint ez az összeg csaknem 25 százalékkal meghaladja a tavalyit. A 2019. évi, most lezárt zenei jogdíjfelosztás magában foglalja a rádiós-, televíziós sugárzási (játszási) és a háttérzenei jogdíjakat, a külföldi jogkezelőktől beszedett jogdíjakat, valamint a meghosszabbított védelmi idejű hangfelvételek előadóit illető kiegészítő díjakat. A legtöbb jogdíjat magyar zenészek kapják. A kifizetési lista dobogóján három magyar művész áll, a második helyezett egy női előadó.

Százan egymillió forintot kapnak

Az EJI több mint 10 millió elhangzás feldolgozása után a tavalyinál csaknem 300 millió forinttal több rádiós játszási jogdíjat fizet ki – áll a közleményben. Közel 100 előadóművész kap egymillió forint feletti jogdíjat, a legmagasabb egy előadónak járó összeg pedig megközelíti a 7 millió forintot. A TOP10 legtöbbet játszott felvételt készítő együttes jogdíja összesen eléri a 41 millió forintot.

Jelentősen emelkedett tavalyhoz képest a háttérzenei felhasználások után kifizetett jogdíj összege is: több mint 300 millió elhangzás alapján csaknem 52 millió forintot kapnak az előadók az EJI-től ezen a címen. A jogdíjból összesen közel 30 ezer zenész részesül.

A hazai előadóművészek hangfelvételeinek háttérzenei részesedése évről-évre határozott növekedést mutat és ma már elmondható, hogy a kereskedelmi egységek és vendéglátóhelyek igen sok magyar felvételt játszanak. A leggyakrabban játszott felvételek olyan, a nagyközönség által kevésbé ismert magyar előadók munkái, akik zenéjükkel képesek megerősíteni a boltok, vendéglátóhelyek brandjét, elősegíteni kereskedelmi céljaik elérését – áll közleményben.

A tendenciát jól mutatja az EJI szerint, hogy az első külföldi előadó a lejátszási lista 176. helyére fért csak fel, mintegy 34 000-szer lejátszott dallal, ezzel szemben nyolc olyan magyar előadó által játszott felvétel is volt, amelyekkel több mint 100 000 alkalommal találkozhatott a közönség. A legmagasabb háttérzenei jogdíj meghaladta az egymillió forintot, a tíz legmagasabb jogdíjban részesülő előadó több mint hétmillió forintot kap.

Retró zenészek is kapnak

A meghosszabbított védelmi idejű jogdíjat az ötven évnél régebbi hangfelvételek után fizeti meg a kiadó és azoknak az előadóművészeknek jár, akik a kiadótól annak idején csak egyszeri díjazásban részesültek. A jogdíjkifizetés közel 900, már kevésbé aktív előadó számára biztosít bevételt, egy művész jogdíja ebben az esetben is meghaladta az egymillió forintot.

Annak érdekében, hogy az EJI a veszélyhelyzet okozta nehézségek ellenére mielőbb befejezhesse a jogdíjfelosztást, az egyesület küldöttgyűlése 2020. május 20-án módosította a felosztási szabályzatát – emlékeztet a szervezet.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.