Patrióta káosz - Charlie Haden Liberation Music Orchestra: Not in our name (lemez)

  • Czabán György
  • 2005. október 20.

Zene

Charlie Haden bőgős, zeneszerző és zenekarvezető 1936-ban született az Iowa állambéli Shenandonban.

Charlie Haden bőgős, zeneszerző és zenekarvezető 1936-ban született az Iowa állambéli Shenandonban. 1958-ban tűnt föl a klaszszikus Ornette Coleman Quartet tagjaként - mellyel több halhatatlan albumot vett fel -, aztán Keith Jarrett korai együtteseit szolgálta, dolgozott Jan Garbarekkel és sorolhatnám még. Az első pillanattól mérce a pali, ha egy albumon látható a neve, azzal nem lehet nagy baj. Szerzőként is jegyez pár helyes dalt, de nem ezért szeretjük.

Zenekarvezetőként az Old And New Dreams formáció volt az első maradandó dobása a hetvenes években, aztán a Quartet West következett, amivel egészen finom, mondhatni érzéki felvételeket készített. De ami igazán izgalmas, az a jobbára tizenkét tagú Liberation Music Orchestra - a továbbiakban LMO. Annak már az első nekibuzdulása frenetikus volt 1969-ben. Zenészei a korszak legjobbjaiból kerültek ki - a nagy létszámra való tekintettel azonban most csak Gato Barbierit említjük, aki akkortájt futotta a legjobb formáját tenorszaxofonon. Ugye, éppen dühöngött a vietnami háború, és hőseink gyárilag balosak voltak, így a spanyol polgárháború dalainak feldolgozásai keveredtek a free dzsessz gyümölcseivel, miközben Che Guevara szelleme lebegett felettük.

A második felhorgadás - mert egy big bandet nehéz folyamatosan üzemeltetni - az 1982-es The Ballad Of The Fallen című album volt: egy hibátlan, érett műalkotás. Ekkorra már kiforrott az LMO egyedi hangzása, amit kiváló szólistákkal, varázslatos arányokkal és tűpontos hangszereléssel írhatunk körül. 1989-ben Montreal Tapes címmel egy koncertfelvételt adtak ki, majd a Dream Keeper jött Branford Marsalisszal és az oaklandi ifjúsági kórussal. Nem vagyunk hívei a névsorolvasásnak, de megemlítenénk néhány tagot, aki az évek során megjárta az LMO-t: Don Cherry, Mike Mantler, Roswell Rudd, Gary Valente, Dewey Redman, Joe Lovano, Ray Anderson, Paul Motian.

A történet ez idáig utolsó fejezete a Not In Our Name című friss album. Ezen Carla Bley zongorázik, s szokás szerint ő is hangszerelte, vezényelte, úgyhogy nyithatnánk egy csatolt fájlt, melyben a kortárs dzsessz legfontosabb női szereplőjéről és munkásságának Charlie Hadennel közös részhalmazairól értekeznénk. Elég annyi, hogy számos zenei, személyi és ideológiai átfedés van kettőjük életművében.

A lemez a címadó Haden-kompozícióval indul, rögtön elhatárolódva a Bush-adminisztrációtól. (További szerzők: Pat Metheny, Bill Frisell, Dvorák, Samuel Barber.) A legizgalmasabb darab az America The Beautiful című bő negyedórás egyveleg, ami a Fank Sinatra által is énekelt patrióta slágertől jut el az Ornette Coleman-féle Skies Of America káoszáig. Az LMO zenészei zömmel kicserélődtek időközben, de ez nem megy a minőség rovására. Említésre méltó Michael Rodriguez trombitás, Curtis Fowlkes harsonás és Chris Cheek tenorszaxofonos, akik igen szépen töltik ki az elegánsan szellős hangszereléseket. A hangzás pompás, a zene emelkedett, még ha kevésbé is invenciózus a korábbiaknál. Biztos jelölt "az év lemeze" címre big band kategóriában.

Én meg várom a folytatást.

Universal Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.